dressyrnorden

Direktlänk till inlägg 13 januari 2011

Att få hästen lösgjord - fysiskt och psykiskt

Av Johanna Bergefur - 13 januari 2011 17:46

Många tror att det är bara att göra hästen lösgjord fysiskt men innan man kan få hästen lösgjord fysiskt måste man få den lösgjord psykiskt.


Att tvinga en häst att göra olika övningar kan göra mer skada en nytta. Om hästen är motvillig till vissa rörelser ska man inte försöka tvinga hästen att röra sig utan gå tillbaka ett steg och se till att hästen är redo för den rörelsen du vill göra.

  

Det är inte alltid helt lätt att få en häst psykiskt lösgjord men det beror ju också självklart på vilket temprament den har. En stressig häst passar bättre ihop med en lugn ryttare och tvärt om, även fast det bästa är om alla ryttare är lugna vilket inte alltid är fallet.


Det gäller att ha en bra ryttarkänsla så att man känner när hästen är ordentligt lösgjord, dra och slit eller banka ALDRIG på hästen! Det man kan börja med på ett ridpass är att få hästen avslappnad i skritten, gör volter, serpentiner men börja inte med skänkelvikningar, öppnor och slutor då hästen ska vara psykiskt redo för dessa uppgifter.

När hästen är redo för "svårare" uppgifter kan den visa detta genom att frusta, sänka huvudet, börja lyssna på ryttaren (dra örat mot dig) eller att man märker som ryttare att den kan slappna av. Först då kan man börja med lösgörande arbete som påverkar den fysiska lösgjordheten. Detta är väldigt viktigt att komma ihåg.

Om man vill få hästen lösgjord är det bästa sättet (enligt mig) att göra skänkelvikningar och INTE öppna eller sluta då detta är en samlande rörelse som ska komma när hästen är avslappnad i kropp och sinne.


Att ställa och böja hästen extra mycket är bra för att få hästen att slappna av i kroppen och även i sinnet men för det ska man aldrig dra i hästen. Det gäller att öva sig fram till det som hästen blir mest avslappnad av och alltså inte börja med något som kan skapa spänningar i kroppen.

  

Detta händer om man tvingar en motvillig häst till något:

Spänningar i kroppen är väldigt vanligt att hästen kan få om man börjar tvinga den till att göra massa saker genom att dra, sparka osv. Spänningar är något som är svårt att bli av med och det kan även göra ont på hästarna. När massören kommer ut och talar om spänningar behöver inte detta betyda att du som ryttare gör fel, men tänk efter då hur du rider och om du själv känner att du inte gör något fel kan hästen ha spänningar av andra anledningar, inga som jag tänker ta upp här..


Hoppas det var ett bra inlägg:D


  

 
 
Tova

Tova

14 januari 2011 10:43

Jag håller med dig! =)

Dock lite krångligt då min häst inte kan göra skänkelvikningar än, men blir mycket böjande övningar i kroppen så att hon blir lösgjord =)

http://www.kazince.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Bergefur - 3 november 2011 07:29

Jag är med och tävlar om ett valfritt schokemöhle schabrak + lindor, var med du med!http://topdressage.blogg.se/2011/november/bloggtavling.html#comment ...

Av Johanna Bergefur - 1 september 2011 16:08

Tävlingen hittar du på: http://dressyrmupparna.se/vinn-ett-barefoot-contour-trans/10707#comments   ...

Av Johanna Bergefur - 10 juli 2011 15:51

  Är med och tävlar om ett pannband med guldigt swarovski hos www.dressageponys.blogg.se Inlägget hittar ni http://dressageponys.blogg.se/2011/july/utlottning.html#comment     ...

Av Johanna Bergefur - 22 maj 2011 19:34

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen, surprise, surprise.. Men jag har haft mina allra bästa kompisar hemma hos mig, Cilla och Cilla! Känns lite taskigt och ba "nej men jag ska blogga nu, ha det så trevligt" Känns jävligt nog och säga "Nu ska...

Av Johanna Bergefur - 19 maj 2011 21:49


Hoppade tjejen idag! Jag är ju superfeg när det gäller hinder men jag har ju inte direkt haft världens bästa läromästare, haha! Det vill säga att Ettan är ju ganska duktig på att vägra vilket leder till en osäker nybörjare som fortfarande inte har ko...

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards