dressyrnorden

Alla inlägg under augusti 2010

Av Johanna Bergefur - 7 augusti 2010 20:49

Nu börjar ju tävligssäsongen igen! Så jag tänkte att jag skulle skriva hur man på bästa sätt gör sig redo inför en tävling.

När man ska tävla gör man faktiskt klokast i att börja flera dagar innan och planera vad man ska ha med sig och packa ner de som går att packa ner, såsom nummerlappar, pass, grönt kort och licenset.

Dessa saker är de man MÅSTE ha med sig på tävling


  • Ryttarlicenset
  • hästlicens (om det behövs)
  • Grönt kort
  • Sadel
  • Träns
  • Hjälm
  • Ridstövlar/Jodpush+minichaps
  • Nummerlapp
  • Kavaj
  • Passet (Till hästen)
  • Vaccinintyg (om de inte ligger i passet)
  • Och sen får man inte glömma HÄSTEN;)

Sen finns det saker som man brukar ha med och som kan vara smart att ha med men som man inte MÅSTE ha med:

  • Senskydd eller lindor till framridningen
  • Spö till framridningen
  • Sporrar
  • Vita ridbyxor (man behöver inte ha vita, inte i de låga klasserna i varje fall)
  • Handskar
  • Extra snoddar till knopparna
  • Startlista
  • Borstar
  • Extra tyglar
  • Pälsglans
  • Hårgele eller hårspray om man nu använder det för att knopparna ska hålla sig
  • Hink så hästarna kan få vatten
  • Betforvatten om hästen dricker dåligt

A jag tror jag fick med allt:P Sen finns det saker att göra hemma dagen innan man åker såsom

  • Duscha hästen/ponnyn med schampo och hela fyfan
  • Smörja utrustningen ordentligt med lädertvål och läderbalsam
  • Plocka fram det man ska ha med sig och lägga in allt i bilden/transporten

Utrustningen plockar man ihop på morgonen och lägger in i transporten. På morgonen innan man åker ska man också knoppa, borsta och göra i ordning hästen ordenligt och sig själv förstå:)

Av Johanna Bergefur - 5 augusti 2010 22:59

Var hos mormor för några veckor sedan och hennes internet var ganska segt så jag orkade inte blogga och då blir det så att jag släpper det >.< Men nu är jag tillbaka, hoppas jag:D Tänkte skriva vilka underbara hästar jag har:D

Red dressyr på Ettan igår och det var helt UNDERBART:D Hon var lite springig men jag fick tag på henne och fick ut fina steg och en bra energi. Det ända problemet var galoppen som jag fick tag på i slutet av passet men jäklar vad jag fick kämpa!


Hoppade henne i lördags för Liza :D Gick riktigt bra. Lägger in en film:)


Sen hoppade jag mupps igår, hon gick SUPERBRA:D Visst vägrade hon några gånger men det är skitsamma:D

                        


Imorgon blir det att fota ponnyhoppning i Tierp:D Så ska gå och lägga mig nu. Blir lite bilder på Ammon på bloggen idag också:) En häst i upplanda stallet:D

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards