dressyrnorden

Alla inlägg under december 2010

Av Johanna Bergefur - 31 december 2010 14:45

När det gäller att rida så är det ju oftast svårare än vad man tror. En galoppfattning är svår att göra fin. Det är inte bara att fatta galopp utan det krävs mer.


För att förbereda en häst inför galopp kan man göra små tempoväxlingar i traven och se till att hästen bjuder stadigt fram i yttertygeln och är lätt i den inre handen. När hästen är det så börjar man med en halvhalt för att sätta tillbaka hästen och säga att det händer något. Låt innerskänkeln vara kvar i samma läge, kanske lite fram men inte mycket, ytterskänkeln kan gå lite bak men inte heller där så mycket. Kom ihåg att ha en jämn och stadig hand så du inte släpper efter vid galoppfattningen utan du har kvar handen i samma läge. När hästen fattat galopp, beröm genom att ge efter men dock inte släppa.

  

Att fatta galopp flera gånger under ett ridpass är stärkande för galoppen men det är ju bra om man gör det på rätt sätt:) Gör kanske 4 galoppfattningar på en 20-meters volt.


Om hästen fattar på dubbla spår kontrollera innerskänkeln så den inte ligger för långt fram, försök att fatta med inner i normalläge. Kolla också så att du inte använder inner tygel för mycket, det hindrar hästen att föra fram det inre bakbenet

Du kan också kräva för mycket samling än vad hästen orkar, rid fram hästen mer men behåll balansen och gör sedan fattningen.

Av Johanna Bergefur - 31 december 2010 12:45

Ettan är min och mammas tävlings och träningshäst som vi har haft i 2 år. Just nu står hon inte hemma utan befinner sig i ett kollektivstall ca 10-15 min härifrån med ridhus.

  


Ettan är ett fint halvblod med bra gångarter och är 10 år, 11 imorgon^^. Hon är mörkfux med 3 vita ben (upp till knäna och haser) och en stor fin vit bläs. Hon har ett temprament som är guld värt, lite tittig ute men hur snäll som helst. Vid dressyren kan hon bli springig och stark men om man väl får tag på henne så blir hon superfin med rätt sorts energi och trampar på ordentligt med baken. Hittills har vi tävlat upp till LA:1 med henne och jag har bara startat LA:1 en gång och fick 59,21 % (?), väldigt nöjd med tanke på att hon var spänd som en fiolsträng:P

Hon kan öppna, sluta, bak och -framdels vändning, skänkelvikning, förvänd galopp och enkla byten. Vi håller på att utbilda henne vidare och mamma som rider å kandar har börjat med flygande byten vilket lilla Ettan har svårt att förstå. Hon har en balans i den förvända galoppen som är svårt att bryta kan jag säga, haha! Mamma har även börjat trampa lite med henne:)

Själv har jag svårt för att rida på kandar eftersom jag blandar ihop tyglarna x)

    


Vid hoppning är hon väldigt oschysst, hon kan tycka det är superroligt men får helt plötsligt för sig att vägra medan vissa dagar hon aldrig vägrar. Hon har också sånna dagar då hon vägrar hela tiden och vill inte hoppa något, inte så roliga dagar med andra ord.. Min syster håller på att hoppa henne nu då jag har blivit lite rädd för att hoppa henne med tanke på hur många gånger jag har ramlat av i samband med det^^

    


På Ettan har jag ramlat av 6 eller 7 gånger på 2 år varav 4 av dem varit vid hoppning..


Ettan är mitt allt, det finns inte mycket som jag älskar mer än henne, hon har lärt mig så otroligt mycket<3 Jag kommer aldrig att sälja henne, det finns inte på min världskarta.


                

Av Johanna Bergefur - 31 december 2010 11:34

  


Idag vill jag dissa Stall Lindas elastiska benlindor. Dem är alldeles för korta så dem åker upp och åker ner och far runt.. Nej kommer nog inte köpa flera sånna:/

(vet att lindorna på bilden är fleece men hittade inga på elastiska, bilden tagen på google)

  

Av Johanna Bergefur - 31 december 2010 10:25

Här kommer listan när jag kommer att presentera vilket djur:)


Dag 1- Ettan

Dag 2 - Moa

Dag 3 - Julietta

Dag 4 - Eddie

Dag 5 - Julia

Dag 6 - Katterna

Dag 7 - Valle

Dag 8 - Oki

Dag 9 - Sparven

Av Johanna Bergefur - 31 december 2010 10:17

Har precis ätit frukost. Pappa släppte ut hästarna i morse:) Det är ganska skönt att vi är så många som kan hjälpa till på mornarna så man slipper ta ut hästarna själv varje morgon:)


Mamma är och jobbar, när hon kommer hem ska vi väl ner till stallet och rida en sväng på Ettan. Vi hann ju inte igår, det blev lite senare än planerat, inte bra! Ibland känns det som om man skulle behöva en medryttare.. Speciellt nu på vintern när man inte är direkt på topp, mörker är ju inte jätteroligt.. Samtidigt vill jag inte låta hästarna vila på vintern eftersom jag tycker dem kan få en månad sommarledigt när bromsarna kommer:) Då hinner man precis få igång hästen till hösten sen.


Vad vill ni läsa om idag? Tänkte skriva ett inlägg om galoppfattning eller skänkelvikning, vet inte riktigt vad:) Jag kanske ska skriva om ett vanligt dressyrpass på Ettan?


Tänkte också presentera mina djur en och en:) En per dag liksom. Tänkte göra en lista:)

Av Johanna Bergefur - 30 december 2010 22:23

  


Jag är med och tävlar om en länk på bloggen, kika in och tävla du med:) http://arabenbeauty.blogg.se/

Av Johanna Bergefur - 30 december 2010 21:46

Var ju i stan med familjen och kollade på lite saker, hittade lite som jag skulle ha men hittade bara 2 ljusbruna träns som jag kunde tänka mig till Moa och det var bara att välja på 1799 kr eller 749 kr så jag valde inget! Haha, duktig jag är:D Ska åka till Danneboden och kolla också:) Hittade måååånga schbrak med lindor och boots som jag skulle kunna tänka mig men har inga pengar för sånt just nu. Lägger upp bilder på det jag och mamma hittade. Eftersom mamma rider så köpte hon lite saker och jag lite:)



                 


Bild nr 1. "Jeansridbyxor" från Horze, 649 kr. Pappa betalade, tack pappa!<3

Bild nr 2. Leggings Jeans från Kapp Ahl, 349 kr

Bild nr 3. Svarta Jodush skor från Hööks 649 kr  

Bild nr 4. 3-delat bett med sötmalm från Hööks 139 kr

Bild nr 5. Kimblewick bett m kedjetunnel från Hööks, bett 299 kr, tunnel 16 kr. Mamma köpte:D<3

Bild nr 6. Showmaster paddar 4-pack från Hööks 129 kr, mamma köpte:D<3

Bild nr 7. Vänner säsong 5 från Media Markt, bytte min julklapp, fick ju första säsongen men hade den redan;)

Bild nr 8. The last song från Media Markt, 149 kr:) ÄLSKAR Den filmen:D


Skulle ha köpt ett Pelham till Mupps egentligen men tog tipset från en läsare och mamma och jag kom överrens om ett kimblewick:)

Av Johanna Bergefur - 30 december 2010 15:45

Att rida en häst på volt är svårare än vad man tror, det är inte bara att svänga utan man måste tänka på mycket. Att kunna rida hästen korrekt på en volt är även ett måste för att kunna utvecklas vidare. Ska berätta mer nedanför.


  

Ettan och jag på volt

När man ska rida in på en volt måste man tänka på att titta dit man ska och förbereda hästen med hjälp av en halvhalt. Halvhalten talar om att nu är det någonting som kommer att hända och sätter hästen lite extra på bakdelen. Sen ställer man hästen i den riktiningen som volten går, om volten är stor behöver man inte ställa lika mycket som om volten är liten. Så ju större volt desto mindre ställning men det är självklart bra att ställa mer än nödvändigt på en stor volt.

På volten ska hästen spåra och vara lika mycket böjd i bålen som spåret är böjt.


Tänkte att jag skulle numrera vad man ska göra. Detta har jag kopierat ur Bo Tibblins underbara bok "Ridlära" Alla borde ha den boken!


"1. Ställ hästen i den riktning du ska

2. Reglera ställningen med yttertygeln och behåll vikten mitt över hästen som då ska forsätta rakt fram.

3. Förstärk den inre skänkeln och få mer kontroll över bogen, gör detta med skänkeln i normalläge så du kan påverka inre bakbenet framåt.

4. Kontrollera samtidigt med yttre skänkeln att ytter bakben inte flyttas utåt.

5. Nu har du ramat in hästen och det är dags att vända in på volten genom att förlägga vikten lite på det inre sittbenet och leda lite med den inre tygeln.

6. Innan du vänder hästen förstärk gärna de inramade hjälperna ytterligare tillsammans med drivning från sätet. Då har du ridit den halvhalt och parering som före varje rörelse innan böjning.

7. Väl inne på volten måste du se till att hästen bibehåller eftergiften i den inre sidan och därmed spårningen"


Hoppas ni har fått en aning om hur man gör en volt. De flesta kanke vet andra inte. Själv blev jag chockad när jag läste detta för första gången. Vad som krävs för att gå till en bra volt. Snacka om att man måste ha koordinations förmåga så det räcker och blir över;)

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards