dressyrnorden

Direktlänk till inlägg 31 december 2010

Galoppfattning

Av Johanna Bergefur - 31 december 2010 14:45

När det gäller att rida så är det ju oftast svårare än vad man tror. En galoppfattning är svår att göra fin. Det är inte bara att fatta galopp utan det krävs mer.


För att förbereda en häst inför galopp kan man göra små tempoväxlingar i traven och se till att hästen bjuder stadigt fram i yttertygeln och är lätt i den inre handen. När hästen är det så börjar man med en halvhalt för att sätta tillbaka hästen och säga att det händer något. Låt innerskänkeln vara kvar i samma läge, kanske lite fram men inte mycket, ytterskänkeln kan gå lite bak men inte heller där så mycket. Kom ihåg att ha en jämn och stadig hand så du inte släpper efter vid galoppfattningen utan du har kvar handen i samma läge. När hästen fattat galopp, beröm genom att ge efter men dock inte släppa.

  

Att fatta galopp flera gånger under ett ridpass är stärkande för galoppen men det är ju bra om man gör det på rätt sätt:) Gör kanske 4 galoppfattningar på en 20-meters volt.


Om hästen fattar på dubbla spår kontrollera innerskänkeln så den inte ligger för långt fram, försök att fatta med inner i normalläge. Kolla också så att du inte använder inner tygel för mycket, det hindrar hästen att föra fram det inre bakbenet

Du kan också kräva för mycket samling än vad hästen orkar, rid fram hästen mer men behåll balansen och gör sedan fattningen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Bergefur - 3 november 2011 07:29

Jag är med och tävlar om ett valfritt schokemöhle schabrak + lindor, var med du med!http://topdressage.blogg.se/2011/november/bloggtavling.html#comment ...

Av Johanna Bergefur - 1 september 2011 16:08

Tävlingen hittar du på: http://dressyrmupparna.se/vinn-ett-barefoot-contour-trans/10707#comments   ...

Av Johanna Bergefur - 10 juli 2011 15:51

  Är med och tävlar om ett pannband med guldigt swarovski hos www.dressageponys.blogg.se Inlägget hittar ni http://dressageponys.blogg.se/2011/july/utlottning.html#comment     ...

Av Johanna Bergefur - 22 maj 2011 19:34

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen, surprise, surprise.. Men jag har haft mina allra bästa kompisar hemma hos mig, Cilla och Cilla! Känns lite taskigt och ba "nej men jag ska blogga nu, ha det så trevligt" Känns jävligt nog och säga "Nu ska...

Av Johanna Bergefur - 19 maj 2011 21:49


Hoppade tjejen idag! Jag är ju superfeg när det gäller hinder men jag har ju inte direkt haft världens bästa läromästare, haha! Det vill säga att Ettan är ju ganska duktig på att vägra vilket leder till en osäker nybörjare som fortfarande inte har ko...

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards