dressyrnorden

Direktlänk till inlägg 31 december 2010

Ettan

Av Johanna Bergefur - 31 december 2010 12:45

Ettan är min och mammas tävlings och träningshäst som vi har haft i 2 år. Just nu står hon inte hemma utan befinner sig i ett kollektivstall ca 10-15 min härifrån med ridhus.

  


Ettan är ett fint halvblod med bra gångarter och är 10 år, 11 imorgon^^. Hon är mörkfux med 3 vita ben (upp till knäna och haser) och en stor fin vit bläs. Hon har ett temprament som är guld värt, lite tittig ute men hur snäll som helst. Vid dressyren kan hon bli springig och stark men om man väl får tag på henne så blir hon superfin med rätt sorts energi och trampar på ordentligt med baken. Hittills har vi tävlat upp till LA:1 med henne och jag har bara startat LA:1 en gång och fick 59,21 % (?), väldigt nöjd med tanke på att hon var spänd som en fiolsträng:P

Hon kan öppna, sluta, bak och -framdels vändning, skänkelvikning, förvänd galopp och enkla byten. Vi håller på att utbilda henne vidare och mamma som rider å kandar har börjat med flygande byten vilket lilla Ettan har svårt att förstå. Hon har en balans i den förvända galoppen som är svårt att bryta kan jag säga, haha! Mamma har även börjat trampa lite med henne:)

Själv har jag svårt för att rida på kandar eftersom jag blandar ihop tyglarna x)

    


Vid hoppning är hon väldigt oschysst, hon kan tycka det är superroligt men får helt plötsligt för sig att vägra medan vissa dagar hon aldrig vägrar. Hon har också sånna dagar då hon vägrar hela tiden och vill inte hoppa något, inte så roliga dagar med andra ord.. Min syster håller på att hoppa henne nu då jag har blivit lite rädd för att hoppa henne med tanke på hur många gånger jag har ramlat av i samband med det^^

    


På Ettan har jag ramlat av 6 eller 7 gånger på 2 år varav 4 av dem varit vid hoppning..


Ettan är mitt allt, det finns inte mycket som jag älskar mer än henne, hon har lärt mig så otroligt mycket<3 Jag kommer aldrig att sälja henne, det finns inte på min världskarta.


                

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Bergefur - 3 november 2011 07:29

Jag är med och tävlar om ett valfritt schokemöhle schabrak + lindor, var med du med!http://topdressage.blogg.se/2011/november/bloggtavling.html#comment ...

Av Johanna Bergefur - 1 september 2011 16:08

Tävlingen hittar du på: http://dressyrmupparna.se/vinn-ett-barefoot-contour-trans/10707#comments   ...

Av Johanna Bergefur - 10 juli 2011 15:51

  Är med och tävlar om ett pannband med guldigt swarovski hos www.dressageponys.blogg.se Inlägget hittar ni http://dressageponys.blogg.se/2011/july/utlottning.html#comment     ...

Av Johanna Bergefur - 22 maj 2011 19:34

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen, surprise, surprise.. Men jag har haft mina allra bästa kompisar hemma hos mig, Cilla och Cilla! Känns lite taskigt och ba "nej men jag ska blogga nu, ha det så trevligt" Känns jävligt nog och säga "Nu ska...

Av Johanna Bergefur - 19 maj 2011 21:49


Hoppade tjejen idag! Jag är ju superfeg när det gäller hinder men jag har ju inte direkt haft världens bästa läromästare, haha! Det vill säga att Ettan är ju ganska duktig på att vägra vilket leder till en osäker nybörjare som fortfarande inte har ko...

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards