dressyrnorden

Direktlänk till inlägg 30 december 2010

Rida hästen på volt

Av Johanna Bergefur - 30 december 2010 15:45

Att rida en häst på volt är svårare än vad man tror, det är inte bara att svänga utan man måste tänka på mycket. Att kunna rida hästen korrekt på en volt är även ett måste för att kunna utvecklas vidare. Ska berätta mer nedanför.


  

Ettan och jag på volt

När man ska rida in på en volt måste man tänka på att titta dit man ska och förbereda hästen med hjälp av en halvhalt. Halvhalten talar om att nu är det någonting som kommer att hända och sätter hästen lite extra på bakdelen. Sen ställer man hästen i den riktiningen som volten går, om volten är stor behöver man inte ställa lika mycket som om volten är liten. Så ju större volt desto mindre ställning men det är självklart bra att ställa mer än nödvändigt på en stor volt.

På volten ska hästen spåra och vara lika mycket böjd i bålen som spåret är böjt.


Tänkte att jag skulle numrera vad man ska göra. Detta har jag kopierat ur Bo Tibblins underbara bok "Ridlära" Alla borde ha den boken!


"1. Ställ hästen i den riktning du ska

2. Reglera ställningen med yttertygeln och behåll vikten mitt över hästen som då ska forsätta rakt fram.

3. Förstärk den inre skänkeln och få mer kontroll över bogen, gör detta med skänkeln i normalläge så du kan påverka inre bakbenet framåt.

4. Kontrollera samtidigt med yttre skänkeln att ytter bakben inte flyttas utåt.

5. Nu har du ramat in hästen och det är dags att vända in på volten genom att förlägga vikten lite på det inre sittbenet och leda lite med den inre tygeln.

6. Innan du vänder hästen förstärk gärna de inramade hjälperna ytterligare tillsammans med drivning från sätet. Då har du ridit den halvhalt och parering som före varje rörelse innan böjning.

7. Väl inne på volten måste du se till att hästen bibehåller eftergiften i den inre sidan och därmed spårningen"


Hoppas ni har fått en aning om hur man gör en volt. De flesta kanke vet andra inte. Själv blev jag chockad när jag läste detta för första gången. Vad som krävs för att gå till en bra volt. Snacka om att man måste ha koordinations förmåga så det räcker och blir över;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Bergefur - 3 november 2011 07:29

Jag är med och tävlar om ett valfritt schokemöhle schabrak + lindor, var med du med!http://topdressage.blogg.se/2011/november/bloggtavling.html#comment ...

Av Johanna Bergefur - 1 september 2011 16:08

Tävlingen hittar du på: http://dressyrmupparna.se/vinn-ett-barefoot-contour-trans/10707#comments   ...

Av Johanna Bergefur - 10 juli 2011 15:51

  Är med och tävlar om ett pannband med guldigt swarovski hos www.dressageponys.blogg.se Inlägget hittar ni http://dressageponys.blogg.se/2011/july/utlottning.html#comment     ...

Av Johanna Bergefur - 22 maj 2011 19:34

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen, surprise, surprise.. Men jag har haft mina allra bästa kompisar hemma hos mig, Cilla och Cilla! Känns lite taskigt och ba "nej men jag ska blogga nu, ha det så trevligt" Känns jävligt nog och säga "Nu ska...

Av Johanna Bergefur - 19 maj 2011 21:49


Hoppade tjejen idag! Jag är ju superfeg när det gäller hinder men jag har ju inte direkt haft världens bästa läromästare, haha! Det vill säga att Ettan är ju ganska duktig på att vägra vilket leder till en osäker nybörjare som fortfarande inte har ko...

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards