dressyrnorden

Alla inlägg under december 2010

Av Johanna Bergefur - 30 december 2010 13:45

Jag tycker det känns som om var man än kommer på internet (om det är hästrelaterat) så finns det en diskution om sporrar och spön, varför använda, varför inte? Vissa säger att det är elakt medan vissa alltid har sporrar och spö och tycker att det är bra att ha.


Jag har sporrar på mig vid hoppning och dressyr men inte vid uteritt, kan ha det ibland, det beror på vilken häst jag sitter på. Spö har jag också vid dressyr och hoppning men brukar sällan använda det och lägger ifrån mig det ofta.


Grejen med sporrar och spö är ju inte att man ska sitta och slå hästen utan man ska använda det vid behov. Det är som min tränare säger "bättre att göra det en gång ordentligt än att sitta och tjata". Om hästen inte lyssnar så använder man sporrarna och när den går framåt så slappnar man av och då brukar man sällan behöva använda dem mer.

I början använde jag sporrar på Ettan ganska ofta men nu behöver jag knappt använda dem, ibland när jag flyttar henne åt sidan behöver jag påminna henne lite men annars så hänger benen oftast bara där. Självklart måste vissa påminna mig om att släppa ner benen. Spö använder jag nästan aldrig längre, mycket ofta lägger jag ifrån mig spöet och har det aldrig vid uteritt.


Så för att sammanfatta det så bara för att man har sporrar och spö betyder inte att man använder varje sekund och om man använder det så gör man det några gånger under ett ridpass och efter varje gång så släpper man ner benen och låter dem bara hänga så använder man inte sporrarna.


Ni vet om någon retar er och säger erat namn flera gånger, t ex "Johanna", "Johanna", "Johanna", "Johanna" osv. Man slutar lyssna, man stänger av..

Det är i alla fall så jag ser på saken. Vi kan ju inte säga till hästen "framåt" och om hästen "lyder" så säger man det lite argare för dem fattar ju inte det! Vi måste ju visa det på andra sätt. Med det sagt så menar jag inte på ett våldsamt sätt! Var tvungen att säga det en sista gång^^



Av Johanna Bergefur - 30 december 2010 11:00

Pappa och jag köpte en julgran som vi tyckte var fin och sådär, den kostade bara 300 kr. Vi kom hem, tog in den och det första den gör är att tippa omkull, om tur tippade den mot en vägg. Vi rätade upp den och tog sedan upp den på övervåningen där den skulle vara. Vår julgransfot är sne men vi köpte en ny förra året som är borta... Vi lyckades ställa upp den rakt dagen innan julafton och klädde den och la julklapparna under men den luktade riktigt illa så förmodligen var den sprutad med någonting. 


På julaftons kväll vid 9 kanske så sitter vi på nedervåningen och spelar ett spel som jag fick i julklapp och helt plötsligt "BOM!". Första instinken var att ropa på hunden men när vi märkte att han låg och sov i mamma och pappas säng så sprang vi upp och då hade den bara tippat av sig själv... Det låg vatten och barr överallt och nästan alla julgranskulor + att en lampa hade gått sönder, kul! Nu står vår gran i vardagsrummet uppbinden (!) med julklappssnöre och utan lyse och ingen har orkat satt upp julgranskulorna. Dessutom så är granen.. hmm.. ganska.. naken... Hahahaha!! Så jävla ful den är nu!!

Av Johanna Bergefur - 30 december 2010 09:43

Har precis duschat och gjort i ordning mig. Vi får se om jag orkar sminka mig, gör inte det speciellt ofta eftersom jag hellre sover en stund extra;) Har redan gjort stallet så jag ska snart åka till Uppsala/Upplands Väsby för att shoppa lite. Vi ska även till Märsta för att hämta spån.


Detta ska jag leta efter:

- Ett ljusbrunt träns till Moa

- ett par jodpush skor

- nya bett

- Vänner dvd


Självklart så letar jag alltid efter något roligt också;) Skulle vilja har orangea lindor och schabrak till Moa och även gult schabrak som matchar mina gula benlindor:) Vill också ha paddar till Moa då alla våra är för stora för henne:P


Jaja, nu hinner jag inte mer, kommer tidsinställda inlägg under dagen:) Hörs ikväll!:D

Av Johanna Bergefur - 29 december 2010 23:23

Är med i denna tävling. Var med du också!:) Gå bara in på http://ronda.blogg.se/!:)  

Av Johanna Bergefur - 29 december 2010 22:32

Ska försöka ta med mig kameran och fota allt eftersom jag köper lite saker imorgon. Ska till både Horze och Hööks:D Sen ska jag till Media Markt och byta säsong 1 av vänner till säsong 4:) Ska även ta och fota mina julklappar och lägga ut:)


Imorgon kommer det 3 tidsinställda inlägg. Om vår julgran, om sporrar och spön och om hur man förbereder och rider hästen på volt:)


God natt så hörs vi i morgon:D

Av Johanna Bergefur - 29 december 2010 18:00

   



Nu tänkte jag dissa lite.



Snöoväder! Jag kan tycka att det är mysigt med snö när man ska rida, man kan galoppera mera osv men det är ju helt OMÖJLIGT att någonsin rida ut om det bara ska kräksnöa och blåsa hela tiden!! Vilket det har gjort här nu ett tag.. DISS


   



Formsydda benskydd. Många tycker det här är superfint osv osv men jag tycker det ser allmänt klumpiga ut! Jag vad varför man har dem osv, jag har själv sånna till Ettan men varken jag eller hon verkar tycka om dem.. DISS




   


Atlantic shelter hjälm. Hittade den här hjälmen på horze och den är ju bara så ful! Tycker inte om när hjälmarna ser plastiga ut.. DISS



  

Av Johanna Bergefur - 29 december 2010 17:11

Kom in från stallet för några timmar sedan och satte mig och kolla på vänner med min syster. Den serien är ju så jäkla bra:)


Hästarna får stå idag, egentligen så skulle vi skritta ut på dem en lite längre sträcka eftersom Moa har fått sin första "riktiga" dressyrträning och Ettan har tränat 2 dagar i rad men jag mår verkligen inge bra idag och mamma har inte tid. Imorgon ska vi åka till stan men måste rida ut på i alla fall Ettan. Hon går ju på rundbal för att hon fryser så lätt och har blivit så jäkla fet! Men jag tänker inte snåla på höet och riskera att hon fryser!


Stallet såg i alla fall ut som om en bomb hade landat i varje box.. Det tog mig säkert 1 timme att mocka 2 boxar, fyfan vilken röra säger jag bara!


Nej nu ska jag fortsätta kolla på Vänner. Det kommer att komma ett till inlägg idag i alla fall:)

Av Johanna Bergefur - 29 december 2010 14:45


Jag försöket variera betten när jag rider men mina hästar trivs väldigt bra på just 3-delat. På Ettan rider Mamma på kandar och jag rider mest på 3-delat. Hon blir så himla stark ibland och jag har provat att rida på rakt bett men det gick väl sådär, haha! På Moa (en av våra ponnyer) rider jag faktiskt bara på 3-delat men jag ska köpa ett pelham till henne eftersom hon blir så fruktansvärt stark ute och lyssnar inte ett dugg på vad jag säger.. Vill även prova hack på båda men har tyvärr inget som passar någon.. Det vi har är Ponny-hack men det är för litet för Ettan och för stort för Moa..? Haha great!


  


Bett jag aldrig rider på och varför:

  • Pessoa, Ger dubbla signaler och ger ett tryck i nacken.

  • 2-delat, Där bettet delar sig är det lätt att det trycker upp i gommen på hästen

  


Annars är jag öppen för förslag!:) Något bett ni kan rekommendera om man har en stark häst? Både till dressyr och utomhus:)

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards