dressyrnorden

Direktlänk till inlägg 5 februari 2011

Stelt och tjafsigt

Av Johanna Bergefur - 5 februari 2011 21:54

Idag gick det väl sådär. Stundtals var hon RIKTIGT fin. Tog ett lätt pass i ridhuset. on var riktigt stel och lite ovillig men å andra sidan har hon stått pga väglaget och en lat Johanna.

  

Jag började med att skritta på långa tyglar några varv sen började jag arbeta henne lite i skritt och hon så jäkla stel, det tog en stund tills hon verkligen släppte och då började jag trava henne lite men då kom allt tillbaka så då gick jag tillbaka till skritten och gjorde om hela proceduren och satte sedan igång henne i trav igen. Det blev lite bättre men inte mycket så jag arbetade henne på samma sätt i traven och tillslut lossnade hon i nacken, även i höger varv som hon verkar ha svårt för numer. Hon skjuter ut vänster bogen och vill inte svänga, haha!


Sen var det dags för galopparbetet och herregud säger jag bara! Hon kör upp huvudet och är allmänt tjafsig i munnen. Men jag låter henne aldrig fatta galopp på det sättet utan går tillbaka och gör om galoppfattningen tills hon lägger ner med tramset! I höger galopp var det samma sak som förut, kospark men den här gången sa jag till 1 gång sen slutade hon.

  

Jag började med galopparbetet på halvlånga tyglar, med henne i en låg form och i ett friskt tempo. Hon ville inte riktigt gå på idag men det kan ju ha att göra med vaccinet. Efter några varv i båda galopperna så provade jag att göra en liten öppna på henne i traven men slutade genast då det bara skapade spänningar. Hon var alltså inte tillräckligt lösgjord, vilket hon inte blev på hela passet. Men efter galoppen blev hon sååååå himla fin! Lyfte ryggen och lyssnade jättebra, ett tag i alla fall:P

Sen skulle mamma ta en spånbal och då vart det genast spänt igen -.- Tog lite till galopp för jag ville ta en mellangalopp på diagonalen i varje varv men hon ville inte öka ordentligt så jag försökte igen tills jag fick en bra i vänster varv men sen var det höger varv kvar.. Då ville hon inte fatta galopp men jag sa till henne och då drog hon upp huvudet och lättade lite i fram för att sedan dra ner huvudet och sparka bak-ut, hahahaha! Lillgumman x) Men galopperade gjorde hon efter det i alla fall:P Sen gick mellangaloppen helt SUPER. Bad henne öka en gång och då gjorde hon det och sen samlade jag bara upp henne efter diagonalen och det var så lätt så lätt:D Lilla fina älsklingen<3 lite bråk får man stå ut med ibland;)


Travade sedan av henne ordentligt och skrittade av henne. Tog in henne i stallet och masserade ryggen samt strechade och ryktade henne. Sen satte jag på henne ett täcke och så fick hon massa godis:D<3


Nu ska jag sova! Kollade på melodifestivalen och vilket fiasko...


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Bergefur - 3 november 2011 07:29

Jag är med och tävlar om ett valfritt schokemöhle schabrak + lindor, var med du med!http://topdressage.blogg.se/2011/november/bloggtavling.html#comment ...

Av Johanna Bergefur - 1 september 2011 16:08

Tävlingen hittar du på: http://dressyrmupparna.se/vinn-ett-barefoot-contour-trans/10707#comments   ...

Av Johanna Bergefur - 10 juli 2011 15:51

  Är med och tävlar om ett pannband med guldigt swarovski hos www.dressageponys.blogg.se Inlägget hittar ni http://dressageponys.blogg.se/2011/july/utlottning.html#comment     ...

Av Johanna Bergefur - 22 maj 2011 19:34

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen, surprise, surprise.. Men jag har haft mina allra bästa kompisar hemma hos mig, Cilla och Cilla! Känns lite taskigt och ba "nej men jag ska blogga nu, ha det så trevligt" Känns jävligt nog och säga "Nu ska...

Av Johanna Bergefur - 19 maj 2011 21:49


Hoppade tjejen idag! Jag är ju superfeg när det gäller hinder men jag har ju inte direkt haft världens bästa läromästare, haha! Det vill säga att Ettan är ju ganska duktig på att vägra vilket leder till en osäker nybörjare som fortfarande inte har ko...

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards