dressyrnorden

Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Pessoabettet - du kommer aldrig mer vilja rida på det! Del 2

Av Johanna Bergefur - 24 september 2010 22:28

Hur reagerar hästen på detta?


Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig än mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer. Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet. 


Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoa, desto svårare blir det att betsla ner. 


Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan, kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor (bild ovan) är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ofta ger reaktionen hos hästen att den drar sej undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset" när det rids dressyr på bettet. Pessoabettet ger summa summarum spänningar i hästens kropp vilket aldrig är


Vanliga funderingar


Om man har en häst som gärna springer på, vad ska man använda för bett då om pessoat alltså är dåligt?
Det första man ska göra är att undersöka anledningen till att hästen springer. Har den ont någonstans? Har den dåligt passande sadel? Är ryttarens ridsätt anledningen till det hela? Är hästen frisk så måste man först och främst jobba med lydnaden. Att betsla upp är i många fall en genväg då det i många fall egentligen handlar om att grundarbetet inte sitter. Skulle man vilja rida på ett skarpare bett finns det tusentals andra som är bättre än pessoabettet! Se till att du vet allt om bettets funktion innan du stoppar det i hästens mun! Vill du ha ett bett med hävstångseffekt (som alltså då används med kedja) är det lämpligast att rida med dubbla tyglar så att du kan välja när du vill använda hävstångseffekten och inte.


Men det är ju hästmänniskor inom eliten som rider på pessoabett? De kan ju inte ha fel!
Faktum är att de inte är allsmäktiga, de inom eliten. De kan göra sådana "enkla missar" som att sitta med felvinklade händer. Medaljer och berömmelse betyder inte per automatik att man vet allting eller tar till sig all kunskap som delges en. Jag tror själv att du när du läst om pessoabettet inte skulle vilja stoppa det i en hästmun ens för en dag.


Om jag sätter tygeln i den stora ringen då, borde det inte verka som ett vanligt bett då?

Nej, det gör det inte. Om du däremot skulle sätta både sidostycket på tränset och tygeln i den stora ringen får du däremot samma effekt. Fast det blir enbart rörigt och då kan du ju alltså lika gärna använda ett vanligt bett!

hälsosamt.


Och slutligen


Missbrukande av bett är aldrig bra men faktum är att pessoabettet aldrig är bra på grund av dess funktion och den reaktion och de skador det orsakar hästen. Ofta är det så enkelt som så att de som väljer att rida på pessoabett inte vet om dess funktion, man kan inte veta allt! En hästmänniska som förstått funktionen hos ett pessoabett skulle dock aldrig vilja stoppa det i en hästmun och jag hoppas att denna text givit dej den förståelsen!

 
 
Ylva

Ylva

26 september 2010 22:36

Mkt intressant text! Bra blogg btw:)

http://ylvalarson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Bergefur - 3 november 2011 07:29

Jag är med och tävlar om ett valfritt schokemöhle schabrak + lindor, var med du med!http://topdressage.blogg.se/2011/november/bloggtavling.html#comment ...

Av Johanna Bergefur - 1 september 2011 16:08

Tävlingen hittar du på: http://dressyrmupparna.se/vinn-ett-barefoot-contour-trans/10707#comments   ...

Av Johanna Bergefur - 10 juli 2011 15:51

  Är med och tävlar om ett pannband med guldigt swarovski hos www.dressageponys.blogg.se Inlägget hittar ni http://dressageponys.blogg.se/2011/july/utlottning.html#comment     ...

Av Johanna Bergefur - 22 maj 2011 19:34

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen, surprise, surprise.. Men jag har haft mina allra bästa kompisar hemma hos mig, Cilla och Cilla! Känns lite taskigt och ba "nej men jag ska blogga nu, ha det så trevligt" Känns jävligt nog och säga "Nu ska...

Av Johanna Bergefur - 19 maj 2011 21:49


Hoppade tjejen idag! Jag är ju superfeg när det gäller hinder men jag har ju inte direkt haft världens bästa läromästare, haha! Det vill säga att Ettan är ju ganska duktig på att vägra vilket leder till en osäker nybörjare som fortfarande inte har ko...

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards