dressyrnorden

Alla inlägg den 1 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 1 januari 2011 15:45


Mias rs! Bra kvaliteé och fina saker i många olika färger. Älskar deras schabrak och lindor!:D

     


 


Jag vet inte vad som hände med bilderna men skit samma, haha:P    

Moa

Av Johanna Bergefur - 1 januari 2011 11:00

Andra delen på min lista, Moa!:)


Brunnbys Moa som hon egentligen heter är en connemara på 9 år. Hon är avblekbar skimmel med en stor bläs i pannan. Moa har ett ganska starkt psyke, hon är envis som få och riktigt sur vid täckespåtagning och sadling. Hon är samtidigt väldigt pigg och rolig att rida och är faktiskt samarbetsvillig även fast man inte skulle kunna tro det ibland, haha! Det bästa hon vet är att hoppa och sålänge man är mjuk i handen hoppar hon allt, eller ja nästan allt. Om jag styrde mot ett hinder på 1 m skulle hon nog inte hoppa men å andra sidan skulle jag nog inte heller vara så mjuk i handen x)

  


När Moa var 5 så blev hon sparkad i hage och bröt vänster griffelben (tror jag att det heter?) i bak. Hon har alltså inte varit så mycket riden och kan vääääldigt lite. När vi köpte henne för 2 år sedan så var hon inte rolig att ha å göra med. Så fort man la på skänkeln, speciellt galoppskänkeln så sparka hon back-ut och när man inte flög av så bocka hon.. När hon kommit på att hon inte fick av oss så slutade bockandet, kan tänka mig att hon lätt fått av sina förra ryttare och därför fått sånna olater.

I början när man red ut var hon såå slö i skritten så det var helt stört! och det var verkligen på henne vilkor och ingen annans, hon kunde inte gå först vid uteritter för då började hon bara backa och tillslut småstegra. Jag har fortfarande inte lyckats rida ut på henne själv eftersom hon bara ställer sig och stegrar. Egen vilja, ja liiiite kanske. Ett typiskt ponnysto^^

    


Vi har kommit så himla långt med henne så det är helt stört. Nu kan jag rida först, visst blir hon lite tittigare men hon backar nästan aldrig längre. Galoppfattningarna går som en klocka men kan vara svåra att få till utomhus (?), weird.. Hon är känslig i munnen men samtidigt väldigt stum utomhus då hon bara viker in näsan och springer.

  


Herregud, jag skulle kunna skriva i en halv evighet om denna svårridna, knäppa och otroligt charmiga ponny så jag tror det får räcka här:)

      


 

/Johanna

Av Johanna Bergefur - 1 januari 2011 00:13

Imorgn tänkte jag precis skriva men faktiskt idag ska jag å bröllop i Gävle kl 13:00, det är min morbror som ska gifta sig:) Det betyder att det inte kommer bli så mycket uppdatering från min sida men ska försöka skriva 1 eller 2 inlägg innan jag dejtar kudden. Jag måste alltså rida ca kl 7 imorgon bitti för att hinna så det blir ingen uppesittar "kväll" idag..

Vet inte riktigt vad jag ska skriva om men det lär ni få se:) Tänkte inviga mina nya eventskydd imorgon då jag tänkte ta ett dressyrpass. Jo förresten så hade min mamma mätt fel på bettet så jag köpte ett lika stort som Ettan redan har-.- Så det blir bara att lämna tillbaka det. Sen är det ju typiskt mig att köpa ett par jodpush som passar perfekt med bara strumpor och när jag ska ta på mig dem med sockor kan jag inte ha dem så byta storlek på dem ockå då!


Red ut idag och red på Moa, satte på kimblewick bettet och det blev bättre, hon lysnade på vad jag sa och vek inte bara in näsan och sprang!:) Det smällde lite medan vi var ute, Moa sa ingenting, hon lyssnade lite medan Ettan ba "VAD VAR DET SOM HÄNDE?!!, Kommer jag att dö nu, är det här slutet" Hahaha! Hon bara körde upp huvudet, hon gjorde egentligen inget speciellt men det syntes på na x)


Jaja, nu ska jag ta och göra lite inlägg till imorgon:) God natt!

Av Johanna Bergefur - 1 januari 2011 00:11

Nu har det varit 2011 i 9 min!:) Hoppas ni får ett bra nytt år:D


Har ni några nyårs löften?

Jag har! Gå ner i vikt och rida en LA:4 med godkänt resultat (kan vara på programridning också).

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards