dressyrnorden

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 13 januari 2011 17:46

Många tror att det är bara att göra hästen lösgjord fysiskt men innan man kan få hästen lösgjord fysiskt måste man få den lösgjord psykiskt.


Att tvinga en häst att göra olika övningar kan göra mer skada en nytta. Om hästen är motvillig till vissa rörelser ska man inte försöka tvinga hästen att röra sig utan gå tillbaka ett steg och se till att hästen är redo för den rörelsen du vill göra.

  

Det är inte alltid helt lätt att få en häst psykiskt lösgjord men det beror ju också självklart på vilket temprament den har. En stressig häst passar bättre ihop med en lugn ryttare och tvärt om, även fast det bästa är om alla ryttare är lugna vilket inte alltid är fallet.


Det gäller att ha en bra ryttarkänsla så att man känner när hästen är ordentligt lösgjord, dra och slit eller banka ALDRIG på hästen! Det man kan börja med på ett ridpass är att få hästen avslappnad i skritten, gör volter, serpentiner men börja inte med skänkelvikningar, öppnor och slutor då hästen ska vara psykiskt redo för dessa uppgifter.

När hästen är redo för "svårare" uppgifter kan den visa detta genom att frusta, sänka huvudet, börja lyssna på ryttaren (dra örat mot dig) eller att man märker som ryttare att den kan slappna av. Först då kan man börja med lösgörande arbete som påverkar den fysiska lösgjordheten. Detta är väldigt viktigt att komma ihåg.

Om man vill få hästen lösgjord är det bästa sättet (enligt mig) att göra skänkelvikningar och INTE öppna eller sluta då detta är en samlande rörelse som ska komma när hästen är avslappnad i kropp och sinne.


Att ställa och böja hästen extra mycket är bra för att få hästen att slappna av i kroppen och även i sinnet men för det ska man aldrig dra i hästen. Det gäller att öva sig fram till det som hästen blir mest avslappnad av och alltså inte börja med något som kan skapa spänningar i kroppen.

  

Detta händer om man tvingar en motvillig häst till något:

Spänningar i kroppen är väldigt vanligt att hästen kan få om man börjar tvinga den till att göra massa saker genom att dra, sparka osv. Spänningar är något som är svårt att bli av med och det kan även göra ont på hästarna. När massören kommer ut och talar om spänningar behöver inte detta betyda att du som ryttare gör fel, men tänk efter då hur du rider och om du själv känner att du inte gör något fel kan hästen ha spänningar av andra anledningar, inga som jag tänker ta upp här..


Hoppas det var ett bra inlägg:D


  

Av Johanna Bergefur - 13 januari 2011 15:24

Klickade hem lite saker från Hööks idag:D Bestämde mig för det Marinblåa schabraket med lindorna eftersom Mias rs har gröna lindor och grönt DRESSYRschbrak så ska till Sporren sen och kolla;)


Det här klickade jag hem:


    

 


1. Marinblåa lindor med fleece under och elastiskt över, showmaster

2. Marinblått Schbrak, showmaster

3. Vita boots med en utsida av konstgjort läder från Equieguard


Så vad tycker ni?;)


  

Av Johanna Bergefur - 13 januari 2011 13:28

Igår vaknade jag med världens huvudvärk och framåt dagen så blev det värre och jag blev snorig och allmänt hängig, ont i kroppen också:( Det var därför det inte kom upp något inlägg igår, om man är sjuk och trött hela tiden så orkar man bra inte.. Jag mår inte bättre idag men tänkte bara säga att det kanske inte kommer bli så mycket uppdatering medan jag är sjuk.. Ska försöka skriva någor inlägg om dagen i alla fall, hoppas det är okej;)


Min lista över mina djur tog ju slut efter Sparven, men visst har jag ett antal djur hemma:P Ska försöka hitta något annat att skriva om, haha!


Idag har jag färgat håret! Fick hjälp av snälla mormor:) Mörkbrunt blev det, som jag brukar ha:) Dock så la jag i blonda (?) slingor i sommras, vilket jag ångrar.. NÄR ska jag lära mig att jag inte passar i blont? Jag har försökt hur många gånger som helst men lär mig aldrig av mina misstag..


Nu har jag varit i Gävle sen mån kväll och saknar hästarna där hemma nått otroligt men det är fortfarande skönt att komma bort och vila upp sig ett tag, även fast det orsakade en förkylning.. Ni förstår att när jag blir förkyld slutar jag inte göra saker utan jag går ut i stallet, rider ut och fixar och donar eftersom jag anser att man blir friskare av det. Självklart ska det inte vara som förra hösten när jag låg i 39 graders feber och hostade tills jag kräktes så fort jag rörde mig x) Då gick jag inte ut i stallet kan jag säga!


Jaja, nu ska jag gå och sätta mig framför tvn, hoppas jag orkar skriva ett till inlägg senare:)


  

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards