dressyrnorden

Alla inlägg den 9 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 9 januari 2011 21:34

Tänkte lägga ut lite filmer på hästarna, de jag har i alla fall:)


Första är på valle:D (Ljud måste vara på, haha!)

Den andra filmen är å vår gamla häst Pelle när Ida hoppar:)

Den här filmen är på min och Ettans utveckling, den här filmen använde jag på mitt projektarbete i 3:an. Den betyder väldigt mycket för mig eftersom den visar hur mycket Ettan och jag har utvecklats tillsammans. Kolla på den och se vad jag menar!

  

Av Johanna Bergefur - 9 januari 2011 19:58

Skrev ett skitlångt och bra inlägg men internet dog så det sparades inte så nu skriver jag om och är lagom arg!


Jag börjar alltid passet med att skritta på långa tyglar några varv, kanske 5 min. Sen börjar jag rida henne lite försiktigt i en lång och låg form och driver fram henne till bettet utan att göra skänkelvikningar eller andra övningar, speciellt nu när det är kallt så musklerna får mjukna och så. Jag rider mest serpentiner och volter och gör halvhalter och halter. Jag vill ha henne lösgjord i skritten innan jag går över till trav, ibland kan jag skritta överdrivet länge, fråga mamma, haha;)

  

Jag går sedan över till trav och där rider jag alltid lätt och rider henne i en låg form tills jag har galopperat. I traven gör jag samma sak som i skritten men jag gör mer tempoväxlingar och börjar lite med lösgörande övningar och om jag känner att det går någon öppna. Gör också övergångar till skritt och halt och ställer igenom henne överdrivet mycket så hon riktigt släpper i nacken. Hon är ganska svårriden på det sättet att hon kröker på nacken men kommer inte riktigt igång med bakbenen och går därför bakom lod, därför måste man driva henne till bettet redan från början.

  

När jag har henne där jag vill i traven så går jag över till galopp. Jag rider alltid i två-punktssits på långsidorna och 3-punktssits på kortsidorna och låter henne gå på lite i början när jag galopperar, detta för att hon ska kunna lyfta på ryggen utan att jag sitter på och tynger ner.

Efter det så ger jag henne en skrittpaus i några minuter. Sen så börjar jag trava och sätter mig ner i traven, kortar upp henne och rider henne i en högre form. Gör skänkelvikningar, öppnor och slutor i traven. Galopperar även sittandes och gör öppnor, skänkelvikningar och slutor om jag lyckas även i galoppen och rider i förvänd galopp. Jag gör även övergångar såsom galopp-skritt-trav-halt-galopp-halt-rygging-trav osv, det fungerar super på Ettan!:)

  

När jag känner mig färdig så rider jag i lätt sits och travar henne ordentligt i en lång och låg form. Rider i serpentiner och stora volter. När jag gjort det så skrittar jag av henne, alltid för hand! Skrittar henne i ca 10-15 min beroende på hur hårt passer har varit. Jag kan rida allt från 30 min till 1 timme beroende på hur Ettan känns och så:)


Ja nu ska jag avluta innan det försvinner igen:P

  

Av Johanna Bergefur - 9 januari 2011 18:54

Sparven heter egentligen Angelus Spinning Sparrow, han är en connemara och egen uppfödning, precis som Oki. Sparven är till salu just nu men vi verkar inte hitta någon som vill ha han. Han är brun och ganska liten egentligen men har ett väldigt bra psyke och fina gångarter! Ett riktigt kap!

Hans namn beror på hans omtumlande tid i livmodern, riktigt jobbigt var det! Det började en kväll när Julietta (mamman) rullade sig hela tiden, vi trodde att det var kolik och gick därför med henne men när det inte slutade ringde vi distriksveterinären. Hon gav Julietta lite medicin och sånt men man kan ju inte ge ett dräktigt sto vad som helst heller! Men när det inte hjälpte direkt så valde mamma, av tidigare erfarenheter, att köra in henne direkt till Ultuna. Väl därinne så behandlade dem henne som en kolikhäst men hon blev inte bättre. På förmiddagen dagen efter fick vi ett samtal av en veterinär som heter Mia, hon hade kollar igenom Juliettas mage och kollade livmodern och det visade sig att hon hade livmoderomvridning, det här är väldigt ovanligt så det var väl klart att det skulle hända just oss!

De fick skära upp Julietta i flanken och vrida om livmodern, då tänker man ju "åh vad skönt" men resan var långt från över än! Julietta började nämligen matvägra och blev tillslut för svag för att åka hem. Hon ville inte ha något att äta, vi provade allt! Betfor, havre, hö, hösilage, melass, kraft, lusern och allt sånt som folk sa åt oss att prova, inget av det ville hon ha! En dag när jag var hemma från skolan och ängnade tiden hos Julietta så var jag och en kompis och plockade lite gräs till henne för att se om hon ville ha det (det var typ, april så det fanns inte så mycket) och det åt hon och då kände man en strimma hopp! Vi tog ut henne och gick lite men hon fick inte vara utan droppet för länge. Hon fick beta lite och så och det gjorde hon ju! Skönt tänkte vi men det räckte inte! Hon fick ju inte i sig  1 kg ens.. Tillslut kom Malin, Juliettas ägare dit och då började hon äta, tack och lov! Hon kände väl att hon kunde äta när Malin var där, de har ett väldigt starkt band. Julietta stod väl på Ultuna över en vecka i alla fall. Vi fick hem henne och det var sjukhage som gällde och Julietta åt nästan bara krafft, hon tuggade lite hö också men hon mådde bra av att komma hem. Men eftersom hon nästan bara åt krafft tog det inte lång tid innan hon fick fång! Herregud säger jag bara! Hon blev bra tillslut i alla fall och Sparven var frisk och kry när han kom ut:) Men jäklar vilken resa det var, man fällde ett antal tårar den veckan! Ett STORT tack till alla underbara människor på Ultuna, speciellt till veterinären! Det är därför Sparven heter Angelus SPINNING Sparrow, fyndigt va?;) Det var jag som kom på det:P

Men tillbaka till Sparven! Han är otroligt underbar att ha att göra med men är väldigt envis. Vi skulle till en utställning förut och Malin och hennes mamma Carina kom från Sundsvall för att vara med på utställningen och Sparven VÄGRADE att gå in i transporten, haha! Vi stod ganska länge men vi gav upp tillslut för han blev bara rädd och stressad så det blev ingen utställning för honom:P Vi får försöka igen senare:) Han har även varit med i ridsport, första sidan på avelsdelen!:)

Nej nu räcker det nog:) Lägger ut film på honom (försäljningsfilm) och bilder:)

  

Av Johanna Bergefur - 9 januari 2011 18:41

VILKEN jobbig dag det har varit! Har varit nere i stallet hela dagen och skottat av stalltaket och det var så fruktansvärt jobbigt.. Fick ont i armar, rygg och ben, har skavsår på fötterna och har blåsor på fingrarna! Haha, ja vad man får göra ibland. Sen var det bara att mocka de två boxarna där nere medan mamma red Ettan sen när vi kom hem var det en del kvar att göra hemma också:) Ja, jag sitter och skrattar för att jag är så förbannat trött! Ni förstår jag har olika nivåer av trötthet. Först är jag trött och då är jag sur, sen när jag blir ännu tröttare så blir jag fnittrig och skrattar bara någon öppnar munnen, haha! Sen blir jag ännu tröttare och då tycker jag INGENTING är roligt och är allamänt borta sen somnar jag typ stående om jag blir ännu tröttare, vilket har hänt! Haha ja jag har problem ibland känns det som.


Ettan blev så svettig igår när vi hoppade så hon fick stå inne så hon inte skulle bli stel och börja frysa, alltså stod hon inne från 4 till kl 8. Boxen var så lättmockad idag så... NOT! Allting låg i en enda röra. Hon bajsar och kissar längs väggen på boxens långsida och då tänker ni säkert "Men då är det väl lättmockat!" You wish säger jag! Grejen är att hon blandar kisset och bajset med rent spån så det går inte bara att ta bort allt utan man MÅSTE sila bort bajset och var extra noga med att gräva fram kisset, jag hatar det boxen ibland! Och idag var den ju bara värre än värst, uscha!

Agettis box är lättmockad och bra<3

  

Ska skriva om Sparven nu och sen tänkte jag skriva om ett vanligt dressyrpass på Ettan och kanske om något annat också. Nästa vecka kommer jag nog skriva mer då jag är i Gävle och inte har något att göra, haha!


  

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards