dressyrnorden

Alla inlägg den 23 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 23 januari 2011 13:45

  


Vändning på framdelen (info taget från Bo Tibblin, "Ridlära")

 

Vid vändning på framdelen ska hästen vända bakdelen i en cirkel runt framdelen. Det är viktigt att hästen framben inte korsas utan att hästen trampar på samma ställe. Det yttre frambenet rör sig runt det inre som är centrum för själv vändningen, det inre bakbenet träder framför det yttre.

Det här är en rörelse som framförallt är till för att kontrollera grundhjälperna. För att ryttaren ska  använda och stämma av av samtliga hjälper mot varandra. Eftersom vändningen sker i skritt har man god tid på sig att känna hur hästen reagerar på ryttarens inverkan. Vändningen kan också användas för att ta bort motstånd mot handen eftersom hästen har svårt att ta direkt spjärn mot bettet i det här rörelschemat.

 

Såhär gör du:

1. Börja med att stämma av hästens steglängd och tempo, var noga med att hästen bibehåller aktiviteten i skritten

2. Förbered sedan vändningen genom att ställa hästen åt det håll du tänker vända åt. 

3.När hästen accepterar detta kortar du tempot ytterligare något och börjar samtidigt flytta bakdelen runt framdelen med hjälp av den inre skänkeln. Denna ska vara placerad i eller något bakom normalläget. 

4. Flytta bakdelen steg för steg i skrittens rytm och fånga samtidigt upp den med ytterskänkeln, som hindrar att vändningen går för fort eller att bogarna börjar gå åt sidan. Ytterskänkeln får placeras där den för tillfället behövs.

5. Den yttre tygeln reglerar ställningen och hindrar hästen att förböja sig i halsen. Bägge tyglarna tillsammans hindrar hästen att går för mycket framåt och bägge skänklarna tillsammans med sätet verkar framåtdrivande.

6. Vänd till en början bara ett eller två steg och rid därefter rakt ut ur vändningen och rakrikta hästen. 

7. Vikten ska under vändningen genom ökat tramp i inre stigbygeln förläggas en aning inåt, men ryttaren ska för att behålla framåtdrivande inverkan sitta mitt över hästen.

 

Vanliga fel

 

Hästen viker sig i halsen och den yttre bogen faller ut:

Kontrollera att du inte viker dig i sidan och att du inte vänder med innertygeln istället för inner skänkel. Det är väldigt vanligt att ryttaren viker sig i den inre sidan. Öka den yttre tygelns reglerande inverkan och håll emot med ytter skänkel. Korrigera inte detta i den misslyckade vändningen utan gå ut ur vändningen och gör en ny och försök att inte göra om felen nästa gång.

Du kan också prova att rida hästen motställd, detta ger dig en bättre kontroll över ytter bogen:)

 

Hästen slår sig fri och går över tygeln:

Detta är ett tecken på att hästen inte är tillräckligt förberedd. Gå tillbaka till de grundläggande hjälperna och förbered hästen bättre för att sedan försöka igen. Utför rörelsen under ganska mycket rörelse framåt och gärna i kombination med en noga kontrollerad svag sidvärtsförflyttning även av bogpartiet

 

Hästen går bakåt i vändningen:

Börja med att kontrollera att du inte hjälper dig och kompenserar skänkelns inverkan med handen. Om hästen fortfarande går bakåt, gå tillbaka och gör förberedelserna men inte vändningen utan kontrollera att hästen fortsätter framåt för att sen vända ett fåtal steg.

 

Vändning på framdelen finns inte i något tävlingsprogram men är mycket nyttig att gör ändå.

 

  

 


Av Johanna Bergefur - 23 januari 2011 11:24

Hämtade paketet som jag betsällt från Hööks i fredags! Ettan kommer bli sååå fin på träningen idag!:D


    

 


  

Av Johanna Bergefur - 23 januari 2011 10:31

Ettan fick en ny hagkompis idag, eller ja en till hagkompis. Han heter Tapper och är en varmblodig travare:) Det hände inte så mycket och jag var så trött imorse så jag tänkte inte på att ta med kameran x) Ettan gjorde någon bockning och stegrade lite men sen gick hon och åt, haha! Hon luktade på Tapper och pep väldigt mycket men det var inte mer än så:P Det är ganska skönt att ha en häst som inte bryr sig så mycket:)


Idag ska jag träna för Anette, roligt! Tog temp på Ettan imorse också 38,1! Gud såååå skönt att hon inte har feber, haha:D Inte för att hon haft det hittills men blev ju lite orolig eftersom hon låg så högt. Men jag ska rida för Anette och kolla hur Ettan är när jag rider, om hennes stela ben har släppt eller om det är kvar, om Anette ser något eller inte. Men om jag ska vara ärlig tror jag faktiskt att det har släppt. Längtar till IR-Anna kommer!


  

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards