dressyrnorden

Alla inlägg den 19 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 19 januari 2011 23:09

All utrustning har en funktion och därför är det viktigt att allt passar ordentligt på hästen, även tränset.

  

(bilden är fotat av Cecilia Waxin. Cecilia--Waxin@bdb, kolla in henne!)

De olika delarna på tränset har en viss funktion:


Pannbandet måste vara tillräckligt långt för att det inte ska bli för trångt för öronen.

Käkremmen måste också ha tillräckligt lång längd - den har ingen funktion när man sitter på hästen utan den ska förhindra att tränset glider av när ryttaren står på marken. Man ska få in en tvärhand mellan hästens käke och käkremmen. Om käkremmen sitter för tajt kan detta skapa obehag hos hästen.

Nosgrimman kan spännas både ovanför eller nedanför bettet eller som en kombination (aachengrimman). Om Nosgrimman spänns ovanför bettet ska den sitta mitt mellan kindknotan och mungipan. Om den sitter för högt upp utgör den ingen funktion och om den sitter för långt ner kan hästen få skavsår i mungipan när den kommer i kläm mellan bettet och nosgrimman.

Om nosgrimman sitter nedanför tränset får den inte vara för hårt spänd, eftersom den då kommer att pressa ihop det elastiska nosbandet, vilket kan medföra obehag för hästen.

För att den inte ska störa andningen för hästen så ska den spännas långt ovanför näsborrarna och spännet ska avpassas så det inte sitter i mungipan på hästen.


  

Av Johanna Bergefur - 19 januari 2011 21:16

Nu tänker jag börja med Veckans dressyrrörelse. Vet inte vilken dag i veckan men inte ikväll i alla fall, haha:P


   


        

Av Johanna Bergefur - 19 januari 2011 20:56

Det blev lite ändrade planer. Mamma och jag tyckte det skulle vara bra om vi tömkörde henne så vi såg hur hon rörde sig från marken istället för att sitta på henne. Ingenting, hur fräsch som helst och idag när jag klämde på henne på höften så var det inte alls samma sak, skönt!

Men ändå lite sådär misstänksam, hon betedde ju sig jättekonstigt men å andra sidan så bör jag väl hålla käften och vara glad att hon är fräsch, eller?


Aja jag ska släppa det där tills vidare:)


Ska försöka kocka ihop några inlägg också innan jag går och läggermig:)


  



Av Johanna Bergefur - 19 januari 2011 11:43

Idag ska jag rida ut på Ettan, mest skritt men ska trava lite och även galoppera i högergaloppen för att känna hur hon känns.


Hon får en lång skrittur idag alltså med lite trav och kanske någon galopp, inte så ansträngande med andra ord. Sen ska jag försöka rida ut tors, fre och lör så åker jag till Anette på sön så får vi se hur det går då och om Anette ser något.


Jag har precis kollat på senaste avsnittet av Heartland, en GRYM serie! En hästserie från Kanada. Jag lägger upp första delen av första avsnittet så får ni kolla in resten själva;) Den går endast att kolla på, på youtube då den inte sänds i Sverige:(


  

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards