dressyrnorden

Alla inlägg den 3 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 3 januari 2011 21:04

Det tog en liten stund då jag var tvungen att åka och handla, äta och sen har jag nattat:)men här kommer de få bilderna jag hann fota:) Bilderna blev inte jättebra men eftersom jag hade bråttom så hann jag inte ställa in så mycket x)


          

Av Johanna Bergefur - 3 januari 2011 18:08

Var ute och red på Ettan idag, det var ljust ute den här gången men vad spelar det för roll?

Mamma satt på Rulle (En häst i stallet som vi fick låna) och jag är väldigt glad att jag hade sällskap! Jag red på långa tyglar i skritt och vi kanske hade ridit 10 min då får Ettan något ryck och flyger framåt och år sidan så jag tappar balansen lite och trycker ner högerfoten väldigt mycket i stigbygeln och då åker sadeln snett (?) och Ettan blir skiträdd och jag flyger av. Ettan far ut i skogen där det är ungefär 60 cm snö, om inte mer, med sadeln hängande på sidan och skritttäcket under magen och jag ville bara blunda. Mamma fick hoppa av Rulle då jag hade slagit i höften ganska rejält och kunde inte riktigt stödja helt på benet.

Jag ropade till mamma "Men gå efter na då?" och mamma svarade tillbaka "Jag kan inte gå i så djup snö", hahaha! Ettan kom i alla fall tillbaka och mamma fick tag på henne.


Det hela slutade med en sår på Ettans högra bakben, ryggont för mig, ett borttappat framskydd och en väldigt snöig Ettan med väldigt snöig utrustning. Är väldigt glad att det inte slutade allvarligare! Ettan kunde ju ha skadats sig betydligt mycket mer, jag med för den delen och utrustningen kunde ha gått åt pipsvängen!


När vi kom till stallet tvättade jag av såret, det var precis vid kotan och hon ör ju vit där så det såg ut att vara väldigt mycket blod så jag trodde det var djup. Det hade runnit ner på hoven också men när vi tvättade det var det väldigt litet och väldigt ytligt, hon hade förmodligen fått det från en pinne eller liknande. Ska hålla koll på det så det inte blir infekterat eller att henes ben svullnar!

Hoppade  i alla fall upp på henne igen sen när jag såg att allt var okej, red lite i ridhuset bara så jag fick sitta upp, hade väldigt ont.


Nu sitter jag här och tar det lite lugnt, har tagit ganska starka piller som jag fick av mamma så just nu känns det helt okej. Ska ladda upp bilderna som jag tog på Ettan idag, det blev inte så många eftersom vi fick väldigt bråttom, ska försöka fota mer imorgon:)


Bilderna kommer strax;)


/Johanna

Av Johanna Bergefur - 3 januari 2011 16:23

Fick en fråga på bloggen som jag tänkte svara på:)


Hannah
Måndag 3 jan 14:31
Snygg och framförallt bra blogg :)
Vilken nivå tävlar du på i dressyren med din häst? Ser prydligt och snyggt ut på dina bilder :)
Ta gärna en titt på min "hästblogg" också :)
http://heltenkeltgrese.bloggplatsen.se


Tack så mycket!:) Jag har inte tävlat jättehögt, har tävlat LA:1 men inte högre och bara 1 gång sen har jag tävlat LC och LB. Nästa år ska jag satsa lite högre och försöka rida några LA:4 och kanske LA:5:)

Av Johanna Bergefur - 3 januari 2011 11:21

Nu har jag kommit till nr 4 på min lista, Eddie. Eddie är vår hund som är en Hovawart och är 11 mån gammal. Vi fick honom bara ca 1 vecka innan jag tog studenten men det var inte direkt planerat. Det var ungefär ta honom eller så avlivar jag honom så vi tog honom självklart.

    

Vi har många smeknamn till denna hund såsom "Idiot", "Din störda hund" och "Du är ju fan helt dum i huvudet" men han är samidigt ett riktigt charmtroll. Anledningen till dessa smeknamn är att han är lite... hyper! När han träffar andra människor hoppar han och vill bita men han är glad, han gör det inte för att vara elak. När han var liten blev han så glad att kissa på sig, haha! Han är också hyper när han är busig, springer omkring som en jävla tok och vill helst hoppa upp och bita en i armen, håret, rumpan, ja vad han nu får tag i.

De senaste månaderna har han blivit mycket bättre och idag blev han kemiskt kastrerad så vi hoppas på att det ska bli ännu bättre av det:) Det verkar i 6 mån sen går det tillbaka igen.

    

Missuppfatta mig inte nu, jag älskar honom jättemycket men man blir en aning irreterad på honom ibland^^ Han äter allting som går att tugga sönder och lite till. Häromdagen stod han och bet på schaktbladet till traktorn (?), Han har även tuggat på elevatorn x)

      

När vi hade haft Eddie i ca 1 mån så fick han tag på en burk antiinflammatoriska tabletter som han glatt tuggade i sig. Det blev veterinären och kräkmedel för honom. Problemet var när de skulle ta blodprov på honom, han gömde sig bakom mig hela tiden och vägrade sitta stilla så det slutade med att 3 sköterskor fick ligga på honom medan en tog blodprovet, hahahaha!!! Han var då 5 mån! Vi fick också med oss aktivt kol hem som han skulle äta, och då sa dem "Det kan vara svårt att få i hundarna det här". Jo tjenare säger jag, Eddie åt det som om det vore godis!;) Han är som sagt charmig, haha:P

      

Skulle precis som med Moa kunna skriva hur mycket som helst om Eddie men jag tror inte ni vill läsa 300 sidor med bara Eddie x) Lite bilder kommer också:D

    


Bloppis-annons
Av Johanna Bergefur - 3 januari 2011 09:28

    


Säljes! Transportskydd finns i strl Cob och Full. Köptes på Falsterbo 2007 men endast provade.


De kostar 450 kr för bak och fram:)


Kontakt:

Halloonsodaa@hotmail.com


/Johanna

Hästar & Ridsport, Säljes - Tierp (Uppsala län)
Pris:    450:-
Telefon:    0704417841
 
Av Johanna Bergefur - 3 januari 2011 09:01

Sitter här och äter frukost medan jag kollar på Förhäxad. Hade ställt väckarklockan på 8 och kom upp kl halv 9, ganska bra i alla fall för att vara mig;)


Idag ska jag till veterinären med hunden som ska få en spruta:) Sen ska jag rida ut på Ettan idag igen, hoppas hon kan slappna av den här gången.


Jag tänkte köra lite Bloppis idag eftersom jag har lite som jag vill sälja, t ex jättesnygga transportskydd som mina hästar inte kan ha. Jag har också ett pessoabett som jag vill bli av med, rider ju aldrig på det. Dessutom så har jag massa sadlar som ligger och skrotar, inga jättefina men dem fungerar:)


/Johanna

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards