dressyrnorden

Alla inlägg den 14 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 14 januari 2011 18:34

Tänkte gå igenom hästens utrustning, 1 sak i taget;)

Att ha en bra utrustning till hästen är a och o. Det är mycket som påverkar, var hästen trivs med, vad som passar osv.


Sadel

När man ska ha en sadel så måste man se till att den passar ordentligt,och hur gör man det då? och varför?

En sadel kan passa hur bra som helst på en häst men när man lägger den på en annan så passar den inte alls, det beror helt på kropssbyggnaden på hästen.

När man provar en sadel ska man ta bort schabraket och lägga sadeln i sadelläget. Sadeln ska ligga helt stilla, den ska alltså inte gå att vicka fram och tillbaka utan ligga stadigt på ryggen. Det ska den göra för att vikten ska fördelas på en så stor yta på hästens rygg som möjligt. Om sadeln går att gungas så fördelas vikten ändast där ryttaren sitter och kan leda till ryggproblem i framtiden.

Om man vill minska risken för spänningar och skador är det bästa sättet att göra det genom att lägga en mellanvägg mellan sadeln och schabraket som fördelar vikten jämnare,  t ex en gelpadd. Detta är tillåtet att ha på dressyrtävlingar.

  

Sadeln ska även passa över manken. Framvalvet ska inte vara så trångt att det trycker från sidorna eller att den "står" upp på hästen men den får heller inte vara så bred att ett tryck uppstår ovanifrån mot manken. Manken är ett väldigt känsligt område, om tryck uppstår där kan det leda till djupa infektioner, mankfistlar eller i värsta fall, skador av tornutskotten.


Det är också viktigt att sadelns ryggtunnel är så pass bred att den inte ligger och trycker på ryggraden.

Sadeln ska sitta på rätt plats på hästens rygg, precis bakom bogbladet. Om sadeln ligger för långt fram låser man bogens rörelser samtidigt som ryttaren kommer i bakvikt och får fel skänkelläge. Om sadeln glider fram vid arbete måste detta korrigeras med en omstoppning eller en komplettering med en förstropp.

En förgjord bör inte användas då byglarna ofta blir ett tortyrredskap för hästen när sadeln glider upp på dem och de kommer att trycka kraftigt mot bogbladet. Om förgjord ändå används, se till att den inte stör hästens rörelse.


Informationen är tagen från Bo Tibblins "Ridlära".


  



Av Johanna Bergefur - 14 januari 2011 17:47

Ja jag tycker verkligen inte om att laga mat men ibland måste man faktiskt göra det också! Den här veckan är det jag som har haft hand om matlagningen med hjälp av mormor förstås:)


Nu sitter jag här och tänker ut vad jag ska skriva för något sen.. Har ni något förslag? Är det något ni skulle vilja veta?:)


  

Av Johanna Bergefur - 14 januari 2011 12:31


Jag vill passa på att hissa en sak när jag ändå kommer på det! 


När man matchar vid ridning, det är jättesnyggt och det ska helst vara lite annorlunda fäger, typ knallgrönt eller jättegult eller något sånt:D Självklart är det snyggt med vitt, marin osv men det ger ett "häftigare" intryck med skarpa och annorlunda färger, vad tycker ni?:)


(har ingen bild tyvärr så det får bli bilden på det ursnygga schabraket från Hööks;))  

    


Av Johanna Bergefur - 14 januari 2011 12:22

Äntligen fredag säger jag! Även om jag inte har gjort så mycket den här veckan så känns det skönt att det är fredag, mest för att jag snart kommer åka hem och träffa Ettan Plättan snart<3 Men det har varit riktigt kul att vara här. Jag har ju fått lära känna min kusin lite nu, jag har inte träffat henne jättemycket förut så det var jättekul:) Även hon är ju hästintresserad;) Det är ju väldigt kul tycker jag! Jag har 2 kusiner på pappas sida som även dem är hästintresserade, tycker det är riktigt kul att de kan komma till mig om dem vill rida, har frågor eller liknanade:)

  

På söndag ska ju jag och träna, vi får se hur det går med det nu eftersom jag är sjuk, imorse vaknade jag med halsont också, kul- NOT! Men jag har inte tränat på jättelänge och det var länge sedan jag red dressyr också så jag VILL verkligen! Mamma, pappa och Ida är också sjuka så Ettan går väl inte just nu heller, typiskt.. Så om jag nu tränar kommer jag ha en häst med mycket energi, det kan jag ju säga;)


Jaja jag ska väl försöka hitta på något annat att skriva om senare. Maja kommer hem om ca 30 min och då ska vi åka till affären och handla lite saker bla lite gott till ikväll:) Ladies night, haha!^^


Förresten så har http://Dressyrmupparna.se kommit på idén att dem ska skriva vad dem tycker om olika bloggar, jättekul idé! Jag skulle tycka det var superkul att vara med där men vet inte om de kanske tar de allra populäraste bloggarna? jaja vi får se:)


  

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards