dressyrnorden

Alla inlägg den 5 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 5 januari 2011 22:17

För mig är Longering lite "Jag orkar inte göra något vettigt med min häst idag så jag låter hästen gå i en cirkel runt mig". Longering sliter väldigt mycket på benen, speciellt senorna och lederna, det är därför man aldrig ska longera mer än 20-30 min. Det står i många unghästböcker att man inte ska longera unghästen utan tömköra och det kan jag hålla med om. Jag tycker att unghästen inte ska longeras med tanke på att det sliter mycket på benen och jag struntar i vad alla andra tycker och ger blanka fan i om så Jan Brink longerar sina unghästar, jag tycker såhär:)


Jag longerar också ibland men det är så sällan så jag tror inte att jag kan räkna det på en hand ens, jag tömkör när min häst är utan ryttare.

Att tömköra är ju nästan som att rida, man ska kunna göra allting från marken på töm som man gör när man sitter på hästen. Det är jättebra att bygga muskler med hjälp av tömkörning och man kan använda det utomhus också om man har en bråkig häst!:)


Så tömkörning vinner alla gånger hos mig!:D

Av Johanna Bergefur - 5 januari 2011 11:56

Julia är en Connemara på snart 20 år, min syster Ida äger henne sedan 1 år tillbaka men hon har funnits i vårt liv i 10 år. Innan dess ägde min faster henne, hon köpte Julia när hon var 4 så hon har nästan alltid funnits i släkten.

Hon är utbildad Fei dressyr och LA hopp och har tävlats väldigt högt men när Julia var 10 eller 11 så kraschade hon i en oxer och när fodervärdarna tog henne till veterinären efter incidenten fick hon diagnosen kotledinflammation i 3 ben.


Ida skrittade Julia 10 min 2 gånger om dagen i 3 mån innan hon fick göra någonting annat. Även om konvalecenstiden var väldigt lång så kom Julia tillbaka och Ida har tränat på henne regelbundet på henne i både hoppning och dressyr men dock blev Jullan hinderräd efter kraschen.

Julia är otroligt snäll och har ett hjärta av guld och är en riktig läromästare! Jag har inte ridit jättemycket på Julia men jag kommer väl ihåg när jag skulle galoppera henne utomhus och jag fick knappt stopp på henne, hon blir superstark i galoppen utomhus, haha! Men om man vill ta en lugn skrittur ut i skogen är hon helt perfekt då det kan smälla en bomb brevid henne och hon blinkar inte ens.

2007 fick Jullan ett föl som tyvärr var missbildat. Sparvöga, som hon fick heta levde i 7 timmar. 2009 fick hon ett till föl som Ida döpte till Angelus Oki Doki och han finns fortfarande kvar här på gården. I år är Jullan dräktig igen!:)

Jullan är även mamma till Stockmossens Julietta som vann Connemarariks 2008 och hon är riktigt fin:) Vi hoppas på ett till sånt föl i år då det är samma pappa den här gången:)

Av Johanna Bergefur - 5 januari 2011 11:21

Idag klev jag upp kl kvart över 6 och åkte till Upplanda hästgård (stallet där Ettan står) för att ha utsläpp. Utsläppet blev klart kl 20 i 8 och jag skulle få skjuts hem vid 9-10 tiden så jag hann mocka Ettans, Agettis (hästen som vi tar hand om tillsvidare) och Rulle. Gjorde i ordning vatten och foder, sopade och tog bort resten av Agettis bädd, det blev bara (!) 2,5 kärra från henne idag ;) Idag har jag jätteont i min nacke också:( Gör jätteont efter ett tag när jag mockar eftersom jag kollar ner så mycket:(


Ettans box var relativt lättmockad, tog bara 20 min. Allt detta gjorde jag på 1 timme och 30 min ungefär. Ja jag kan vara ganska seg:P Jag är en sån där som letar upp bajskorvarna om jag råkar slänga iväg någon! Haha, men det lir noga mockat i alla fall:D Agetti fick en ny spånbal idag också, börjar se riktigt fräscht ut i den boxen nu:) Ska nog longera eller tömköra henne idag, hon behöver få mer ryggmuskler så hon kan bära sig själv innan hon bär någon annan.

Kanske ska försöka ta lite bilder på henne, skulle ni vara intresserade av det?:)


I helgen kommer bästa Cilla<3 Hon ska knäppa lite kort på mig när jag rider både Moa och Ettan:) Tänkte hoppa på fredag. Syster och jag tänkte hoppa lite själva och ha lite kul. Får se om jag vågar höja lite med Moa... Är ju lite feg;)


Nej nu ska jag nog ta och skriva lite andra inlägg. Bl a om vår älskade Julia:) Funderar på att skriva ett inlägg om Longering VS Tömkörning också:D

  

Vad vill ni läsa om?

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards