dressyrnorden

Alla inlägg den 18 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 18 januari 2011 20:34

Om man har en bra anpassad sadel så spelar det ingen roll vilket material schbraket är av eftersom det är mest till för att skydda sadeln mot svett.

Om man däremot inte har en sadeln som passar exakt så är schabraket en viktig tryckutjämnande faktor, och då måste materialet väljas med omsorg.

  

(Bilden är lånad från google) 

Om man har en häst som har känslig hud så måste man välja ett schabrak som andas då de hästarna lätt blir brända om det blir för varmt under sadeln.


Det är mycket viktigt att schabraket hålls rent. När hästen svettas under sadeln så öppnas hudens porer och om då schbraket är skitigt så gnuggas skiten in i porerna. Detta kan leda till talgköttinflammation och knutor, som kan vara mycket besvärliga att få bort.


Man ska heller aldrig tvätta med kallvatten direkt efter ridning då porerna sluts för hastigt. Tvätta med ljummet vatten istället så smutsen kan sköljas bort.

  

Av Johanna Bergefur - 18 januari 2011 19:45

Jag vet inte vad det var med Ettan idag. Hon kändes jättekonstig, stel som satan och var väldigt osamarbetsvillig, vilket inte Ettan brukar vara..


Jag hade bråttom så jag rycktade bara igenom henne lite och satte på henne utrustningen och for iväg till ridhuset (red aldrig igår så tänkte hoppa idag och rida ut imorgon men eftersom jag hade så bråttom hann jag inte plocka fram hinder). Väl inne i ridhuset så satte jag mig upp och kände redan då att hon kändes lite konstig men försökte ignorera det. Sen skulle jag samla upp henne och då började hon tjafsa med munnen, ville inte ställa och ville helt enkelt ingenting.

Så jag tänkte att hon kanske var halt men varken Ida eller Ebba såg någonting. Däremot sa Ebba att hon såg väldigt stel och spänd ut. Och ja hon har ju inte gått på ett tag så jag tyckte väl att det stämde men sen skulle jag arbeta henne i högergaloppen och hon vart inte glad. Hon började studsa i fram, sparkade bak-ut och ville inte riktigt gå framåt, om jag drev på henne men utan att ställa var det inga problem alls... Så jag satte av och skrittade av henne och gick in i stallet och kände och klämde lite på henne.

Jag började på ryggen för där har hon reagerat förut men jag tröck ganska hårt men inte en enda reaktion så då kände jag på benen och sen gick jag över till höfterna.. På vänstra höften så täcl jag till och då reagerade hon och det stämmer ju med galoppen om man tänker efter. Vänster höft blir ju ytterbenet i höger galopp och de belastar ju ytterbenet mest när man galopperar.

Men det värsta av allt är att mamma säger: "Hon har säkert bara överskottsenergi" och då svarar jag "I ett varv? och varför skulle hon ha det just den här gången? Hon har ju stått förut utan att bli såhär."


Och Ida säger "Det är säkert ingenting, hon kanske bara inte hade lust"


INGEN tror på mig och jag blir så frustrerad. Ja jag brukar inbilla mig saker ibland men min känsla säger att någonting är fel! Hon har aldrig hållt på så förut och visst det kan lika gärna bara vara en sträckning och jag har en förmåga att förstora det och tro att det är något riktigt illa..

Men jag lyckades övertala mamma att hon skulle få ta det lugnt ett tag i alla fall till på söndag när jag ska träna för Anette för henne litar jag verkligen på, hon har lätt att se om det är något fel. Sen kommer IR-Anna i slutet av den här månaden så jag ska prata med henne då på samma gång.


Usch jag mår inge bra när jag känner att Ettan inte mår nå bra... Jag börjar liksom gråta över ingenting men jag bryr mig så mycket, hon är ju mitt allt.. Lilla gumman<3

  

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards