dressyrnorden

Alla inlägg den 22 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 22 januari 2011 22:13

Bettet kan vara väldigt svårt att passa in på hästen men det är väldigt viktigt att det sitter korrekt. Bettet får inte vara för litet så att bettringarna åker in i munnen men det får heller inte vara så långt att det kan åka fram och tillbaka i hästens mun. Bettet länkar ska sitta över hästens tunga och inte på lanerna!

  

Det finns många olika sorters bett. Grova, smala, skarpa och milda och därför är det av största vikt att man väljer rätt bett för hästen. Börja med det mildaste bettet och byt bett om hästen inte trivs på det. Vissa hästar tycker inte om bett över huvud taget, välj då ett hackamore istället! Försök ALDRIG korrigera ett fel i ridningen genom att byta bett!


"Tänk på att många munproblem inte härstammar från bettet utan från den som håller i tyglarna" - Bo Tibblin, "Ridlära"


  

Av Johanna Bergefur - 22 januari 2011 21:45

Har varit borta några dagar nu, inte orkar eller helt enkelt haft lust att blogga:( Jag vet inte varför men det känns inte så roligt när man inte får någon riktig respons:/


Men aja! Nu kanske ni undrar hur Ettan mår efter alla om och men? Jo Ettan mår ganska bra, hon har inte varit sig själv riktigt nu några dagar vilket har oroat mig ganska mycket. I förrgår när mamma red ut på henne själv i mörkret var hon tydligen helt kolugn och gjorde ingenting, höjde knappt ens huvudet vilket absolut inte är likt henne. Själv ute i mörkret brukar betyda skyggningar fram och tillbaka och älggång^^ Mamma provade också att rida henne en sväng i ridhuset och kolla om det jag sa stämde. Ettan var väldigt seg och när jag kollade på henne såg hon stel ut i v. bak.. Inte halt för det syntes inte jättebra i trav och ingenting i skritten men i galoppen däremot såg man att det var lite ansträngt med det benet, det kom lite efter eller hur man ska förklara. En tjej i stallet tyckte också att det såg lite stelt ut.

Igår fick hon stå för jag jobbade 8-3 sen handlade jag, mamma och pappa innan vi åkte hem så vi var i stallet och mockade vid halv 6 och åkte sedan hem för att laga mat, ta in hästarna här hemma och äta. Det slutade med att vi kom till Ettan kl kvart i 9 och då var det en kvart kvar till nattningen och det var helt enkelt ingen idé men jag tog temp på henne i alla fall och hon hade 38,4. KORKAD som jag är vet jag inte hennes normaltemp och jag är såååååå arg på mig själv, så jävla dumt! Så jag vet inte om hon ligger högt eller lågt normalt! Sen brukar ju temp vara lite högre på kvällen när de har kommit in från hagen och så man ska egentligen ta temp på morgonen! En vuxen häst ska ha 37,5-38,5 enligt böcker som jag har läst och det jag har lärt mig i skolan.

  

Idag red vi ut, mamma på Agetti och jag på Ettan:) Ettan hamna längst bak (?), hon som alltid brukar vara först, haha! Men hon kändes pigg och alert, hon brukar alltid vara ganska lugn när hon går bakom en annan häst:) Hon skyggade några gånger men det var inget stort men hon kändes ganska bra. När jag kom tillbaka borstade jag, stretchade och masserade jag henne, jag passade även på att trimma man, hovskägg och vid kronranden (som vart SKITfult! Första gången jag gjorde det x)) Sen efter några timmar tog jag tempen på henne igen, glömde att göra det innan ridturen vilket var korkat. Men hon hade 38,5 och då får man tänka på att kanske 1-1½ timme sedan hade jag varit uta och ridit sen behållit den värmen genom att massera, stretcha och borsta henne.


Jag ska ta tempen på henne igen imorgon bitti:)


3 veckor framåt ska jag och min syster jobba vilket betyder att när jag kommer hem vid 4 så måste jag göra stallet och rida innan jag kan sätta mig vid datan! Alltså kanske inte jättestor uppdatering från min sida! Men ska försöka göra många inlägg under helgerna som jag kan tidinställa:) Sen kanske jag hinner lägga upp något inlägg på kvällen när jag kommer in. Jag har ju inga raster på jobbet så jag kan gå in på datan direkt:P


Nu ska jag väl skriva något inlägg till sen gå och lägga mig:)


  

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards