dressyrnorden

Alla inlägg den 6 januari 2011

Av Johanna Bergefur - 6 januari 2011 20:37

Idag var jag nere i ridhuset och hade skitbråttom så jag longerade! Jag som inte tycker om att longera men hade super bråttom så hann inte tömköra och det var typ snöstorm ute x)


I alla fall så filmade jag Ettan lite i traven och sen när jag klar filmade jag in en liten vlogg där jag pratade, skulle ni vilja att jag la upp den?:)


  

Av Johanna Bergefur - 6 januari 2011 20:01

Hemma på gården har vi 4 katter, 3 honor och 1 hane.


Sulan är vår första katt, hon är 5 år snart 6 och har bott här lika länge som oss. Hon är riktigt duktig på att jaga möss och fruktansvärt kelig, speciellt på våren;)

Hon tycker inte om andra katter förutom hennes ena dotter Smookie. Sulan kallas även Sulis:) Tyvärr hittade jag ingen bild på henne:(


Smookie är en av Sulans dotter:)Sulan och Smookie älskar att kura ihop sig uppe på höskullen och sova bort hela dagen!:) Smookie kallas också för Nookie, hon är också jätteduktig på att gånga möss! Men är precis som Sulan, anti mot alla andra katter förutom sin mamma:P


Smelly är Sulans andra dotter och hon är bara min:) Smelly som också kallas Nelly är liksom sin mamma superkelig! Nelly har även fått egna kullar men ska steleriseras den 19 januari. Vi har nuvarande Bus hemma som är Nellys son:)


Bus är vårt lilla charmtroll! Han är nästan jämt inne och ligger och snarkar och vi har fått ganska roliga bilder på han, haha! Han är otroligt kelig och brukar sova inne på natten. Han ligger på armen och snarkar och sen när man vänder på sig är det bara att ta med han, inte rör han sig heller! Men ibland kan han få nått anfall mitt i natten och helt plötsligt bli jättebusig och då kan han busa med tårna eller springa omkring på golvet som en tok x)


  

Av Johanna Bergefur - 6 januari 2011 11:59

Gallor är ökad ledvätska i en led eller en senskida och behöver inte vara något farligt. Hästen kan få gallot av olika anledningar

  • Ökad ansträngning
  • Inflammation
  • Infektion
  • Tvära foderbyten
  • Om hästen är i allmänt dålig kondition

Vissa gallor kan hästen ha konstant i hela sitt liv utan att det påverkar hästen. Dessa sitter oftast i kotsenskidorna i bak och i kotlederna i fram. Det viktiga är att man känner igenom hästen ordentligt varje dag så gallorna inte förändras. Hårda ömma gallor eller en galla som dyker upp plötsligt bör man hålla koll på.

(Bildern är tagen från google då jag inte hade en bild på gallor!)


Hästen kan få svullnader i benen när hästen t ex har stått inne över natten och som sedan försvinner så fort hästen rör på sig, dessa svullnader sitter i mjukdelarna och ska inte förväxlas med gallor! Svullnaderna beror på dålig blodcirkulation och samlad vätska.


Om man hästen har gallor eller svullnader som inte har något samband med en skada, så finns det kurer som man kan använda sig av. Men kom ihåg att alla kurer inte hjälper på alla hästar och ofta får man inte bort gallorna helt utan minskar dem bara. Man får helt enkelt prova sig fram.


  • Linda benen är bra att göra och det finns olika sätt att linda benen på. Back on track brukar vara populärt och brukar oftast hjälpa. Back on track består av polyester och insmält keramikpulver och är utvecklat i Kina. Linda EJ benen på hästen som du inte är van! Man kan orsaka senskador om man inte är van. Om man nu vill linda benen be någon som vet hur man gör att linda dem!
  • Olika typer av liniment. Man kan smörja in liniment på de utsatta områderna men var försiktigt med att använda det tillsammans med bandage då det kan orsaka brännskador. Läs ALLTID på förpackningen till linimentet innan det används!
  • Kyla benen. Man kan prova att kyla gallorna men olika kylbandage såsom kyllera, stå med kallvatten eller kylbalsam

Hoppas ni tyckte att det här var ett bra inlägg! Säg till om ni vill veta mer om sånt här eller ni kanske vill läsa om sjukdomar?


  

Av Johanna Bergefur - 6 januari 2011 11:43

Hade sovmorgon idag egentligen men vaknade av min syster som hade släppt ut hästarna... Så det blev inte så mycket till sovmorgon i alla fall.. Sitter och äter frukost nu och funderar över vad jag ska skriva idag, inspirationen infinner sig inte riktigt.. Något förslag?


Igår provade jag att göra galoppombyte på Ettan, det gick väl sådär... Haha! Hon böt en gång och då trodde jag att hon sparka bak-ut x) Sen kollade jag ner eftersom det kändes annorlunda och såg att hon hade bytt<3


Idag tänkte jag kanske rida ut men det är ju typ storm ute! Men måste kanske göra det i alla fall.. Vi får se annars tömkör jag idag och rider ut på lördag eller imorgon. Ida och jag vill hoppa henne någon dag också och på söndag har jag dressyrträningar:/ Vi får se hur det blir..


Nu ska jag äta upp resten av min frukost och kanske skriva ett inlägg om gallor.. skulle behöva läsa på om det då Ettan har gallor på sina ben men vi vet inte riktigt var dem kommer ifrån och hon har haft det sen vi köpte henne, alltså i mer än 2 år och det har liksom inte utvecklats till något annat:/ Någon som vet vad det kan vara?


  




Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards