dressyrnorden

Direktlänk till inlägg 14 januari 2011

Hästens utrustning - sadeln

Av Johanna Bergefur - 14 januari 2011 18:34

Tänkte gå igenom hästens utrustning, 1 sak i taget;)

Att ha en bra utrustning till hästen är a och o. Det är mycket som påverkar, var hästen trivs med, vad som passar osv.


Sadel

När man ska ha en sadel så måste man se till att den passar ordentligt,och hur gör man det då? och varför?

En sadel kan passa hur bra som helst på en häst men när man lägger den på en annan så passar den inte alls, det beror helt på kropssbyggnaden på hästen.

När man provar en sadel ska man ta bort schabraket och lägga sadeln i sadelläget. Sadeln ska ligga helt stilla, den ska alltså inte gå att vicka fram och tillbaka utan ligga stadigt på ryggen. Det ska den göra för att vikten ska fördelas på en så stor yta på hästens rygg som möjligt. Om sadeln går att gungas så fördelas vikten ändast där ryttaren sitter och kan leda till ryggproblem i framtiden.

Om man vill minska risken för spänningar och skador är det bästa sättet att göra det genom att lägga en mellanvägg mellan sadeln och schabraket som fördelar vikten jämnare,  t ex en gelpadd. Detta är tillåtet att ha på dressyrtävlingar.

  

Sadeln ska även passa över manken. Framvalvet ska inte vara så trångt att det trycker från sidorna eller att den "står" upp på hästen men den får heller inte vara så bred att ett tryck uppstår ovanifrån mot manken. Manken är ett väldigt känsligt område, om tryck uppstår där kan det leda till djupa infektioner, mankfistlar eller i värsta fall, skador av tornutskotten.


Det är också viktigt att sadelns ryggtunnel är så pass bred att den inte ligger och trycker på ryggraden.

Sadeln ska sitta på rätt plats på hästens rygg, precis bakom bogbladet. Om sadeln ligger för långt fram låser man bogens rörelser samtidigt som ryttaren kommer i bakvikt och får fel skänkelläge. Om sadeln glider fram vid arbete måste detta korrigeras med en omstoppning eller en komplettering med en förstropp.

En förgjord bör inte användas då byglarna ofta blir ett tortyrredskap för hästen när sadeln glider upp på dem och de kommer att trycka kraftigt mot bogbladet. Om förgjord ändå används, se till att den inte stör hästens rörelse.


Informationen är tagen från Bo Tibblins "Ridlära".


  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Bergefur - 3 november 2011 07:29

Jag är med och tävlar om ett valfritt schokemöhle schabrak + lindor, var med du med!http://topdressage.blogg.se/2011/november/bloggtavling.html#comment ...

Av Johanna Bergefur - 1 september 2011 16:08

Tävlingen hittar du på: http://dressyrmupparna.se/vinn-ett-barefoot-contour-trans/10707#comments   ...

Av Johanna Bergefur - 10 juli 2011 15:51

  Är med och tävlar om ett pannband med guldigt swarovski hos www.dressageponys.blogg.se Inlägget hittar ni http://dressageponys.blogg.se/2011/july/utlottning.html#comment     ...

Av Johanna Bergefur - 22 maj 2011 19:34

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen, surprise, surprise.. Men jag har haft mina allra bästa kompisar hemma hos mig, Cilla och Cilla! Känns lite taskigt och ba "nej men jag ska blogga nu, ha det så trevligt" Känns jävligt nog och säga "Nu ska...

Av Johanna Bergefur - 19 maj 2011 21:49


Hoppade tjejen idag! Jag är ju superfeg när det gäller hinder men jag har ju inte direkt haft världens bästa läromästare, haha! Det vill säga att Ettan är ju ganska duktig på att vägra vilket leder till en osäker nybörjare som fortfarande inte har ko...

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards