dressyrnorden

Alla inlägg under januari 2011

Av Johanna Bergefur - 5 januari 2011 11:56

Julia är en Connemara på snart 20 år, min syster Ida äger henne sedan 1 år tillbaka men hon har funnits i vårt liv i 10 år. Innan dess ägde min faster henne, hon köpte Julia när hon var 4 så hon har nästan alltid funnits i släkten.

Hon är utbildad Fei dressyr och LA hopp och har tävlats väldigt högt men när Julia var 10 eller 11 så kraschade hon i en oxer och när fodervärdarna tog henne till veterinären efter incidenten fick hon diagnosen kotledinflammation i 3 ben.


Ida skrittade Julia 10 min 2 gånger om dagen i 3 mån innan hon fick göra någonting annat. Även om konvalecenstiden var väldigt lång så kom Julia tillbaka och Ida har tränat på henne regelbundet på henne i både hoppning och dressyr men dock blev Jullan hinderräd efter kraschen.

Julia är otroligt snäll och har ett hjärta av guld och är en riktig läromästare! Jag har inte ridit jättemycket på Julia men jag kommer väl ihåg när jag skulle galoppera henne utomhus och jag fick knappt stopp på henne, hon blir superstark i galoppen utomhus, haha! Men om man vill ta en lugn skrittur ut i skogen är hon helt perfekt då det kan smälla en bomb brevid henne och hon blinkar inte ens.

2007 fick Jullan ett föl som tyvärr var missbildat. Sparvöga, som hon fick heta levde i 7 timmar. 2009 fick hon ett till föl som Ida döpte till Angelus Oki Doki och han finns fortfarande kvar här på gården. I år är Jullan dräktig igen!:)

Jullan är även mamma till Stockmossens Julietta som vann Connemarariks 2008 och hon är riktigt fin:) Vi hoppas på ett till sånt föl i år då det är samma pappa den här gången:)

Av Johanna Bergefur - 5 januari 2011 11:21

Idag klev jag upp kl kvart över 6 och åkte till Upplanda hästgård (stallet där Ettan står) för att ha utsläpp. Utsläppet blev klart kl 20 i 8 och jag skulle få skjuts hem vid 9-10 tiden så jag hann mocka Ettans, Agettis (hästen som vi tar hand om tillsvidare) och Rulle. Gjorde i ordning vatten och foder, sopade och tog bort resten av Agettis bädd, det blev bara (!) 2,5 kärra från henne idag ;) Idag har jag jätteont i min nacke också:( Gör jätteont efter ett tag när jag mockar eftersom jag kollar ner så mycket:(


Ettans box var relativt lättmockad, tog bara 20 min. Allt detta gjorde jag på 1 timme och 30 min ungefär. Ja jag kan vara ganska seg:P Jag är en sån där som letar upp bajskorvarna om jag råkar slänga iväg någon! Haha, men det lir noga mockat i alla fall:D Agetti fick en ny spånbal idag också, börjar se riktigt fräscht ut i den boxen nu:) Ska nog longera eller tömköra henne idag, hon behöver få mer ryggmuskler så hon kan bära sig själv innan hon bär någon annan.

Kanske ska försöka ta lite bilder på henne, skulle ni vara intresserade av det?:)


I helgen kommer bästa Cilla<3 Hon ska knäppa lite kort på mig när jag rider både Moa och Ettan:) Tänkte hoppa på fredag. Syster och jag tänkte hoppa lite själva och ha lite kul. Får se om jag vågar höja lite med Moa... Är ju lite feg;)


Nej nu ska jag nog ta och skriva lite andra inlägg. Bl a om vår älskade Julia:) Funderar på att skriva ett inlägg om Longering VS Tömkörning också:D

  

Vad vill ni läsa om?

Av Johanna Bergefur - 4 januari 2011 22:28

                                    

    


Av Johanna Bergefur - 4 januari 2011 22:13

Den här dagen har nog varit den värsta på länge, ja den slog gårdagen när jag ramla av.


Eftersom det inte blev som tänkt med Moa så hade jag tänkt vara hemma och skriva på bloggen, laga mat ovh vila min kropp som är blåslagen men när mamma kom hem så blev det ändrade planer väldigt snabbt.

Jag kan inte berätta speciellt mycket om vad som hänt men ingen är skadat och alla mår bra, typ.. Haha:P Vi fick i alla fall en till häst på halsen och eftersom mamma hade träning idag var jag tvungen att följa med och ta hand om hästen. Jag har ont lite överallt men tar mig upp på hästen och efter lite skritt orkar jag inte med denna häst som, enligt mig, är otroligt jobbig att rida så jag tog över en annan tjejs häst så red hon den jag satt på, haha!


Sen skulle jag mocka och jag tror jag stod i den där boxen i 1 timme!! Fy vad äcklig den var! Mamma tog ur 5 kärror därifrån för 2 dagar sen då vi vill ha bort bädden ur den boxen. Idag tog jag ut 4 kärror och ska ta ut resten av bädden imorgon. Är ju tvungen att ta utsläppet imorgon också så ska mocka och göra i ordning då till hästarna och sen får jag skjuts hem av en stallkompis, väldigt snällt!


Sen ringde Katarina (hon har häst hos oss här hemma, Okis hagkompis), hon sa att vägskyffeln som skulle trycka ut snövallarna så vi får bredare väg har havererat! Det skulle ta 3-4 timmar innan vi kunde komma fram och då höll ju mamma och jag på att få ett riktigt anfall på nått. Jag stod och mockade världens jobbigaste box åt en häst som inte ens är min och har ont i ryggen, nacken och höften och jag kan inte åka hem?! Ätit middag hade jag inte heller gjort:( Det slutade med att vi fick parkera bilen en bit från vägskyffeln och sen gå hem, Syster mötte oss med fyrhjulingen så vi fick skjuts en bit i alla fall. När vi varit inne i kanske 20-30 min så ringde dem och sa att bilen stod i vägen så vi var tvugna att åka och hämta den! Så då fick man klä på sig så man såg ut som michellingubben och sätta sig på fyrhjulingen och åka och lämna mamma som fick köra hem bilen.


När jag kommit in och vill bara värma mig så ser jag att jag glömt att släcka där fyrhjulingen står så då var det bara att gå ut igen! AH!!!

Jag tror jag skjuter upp inlägget om Julia till imorgon för jag orkar verkligen inte nu! Lägger upp bilderna från idag dock:)


/Johanna

Av Johanna Bergefur - 4 januari 2011 15:10

Har varit och fotat ute i hagen idag:) Tyvärr var inte hästarna på något bushumör så det blir bara "tråkiga bilder". Det var väldigt svårt att fota idag eftersom det var jättemycket dimma! Sen blev linsen alldeles frusen och fuktig så ibland blev bilderna immiga. Måste göra rent linsen ordentligt idag:)


Fick inte jättemånga bilder heller, runt 130 och jag var ute i 1 timme! Men Eddie sprang bort en stund och sen blev linsen konstig och ja.. Haha!


Idag känner jag av från avramlingen igår kan man säga! Har ont i höger höft, vänster skulderblad och så har jag ont i nacken. Moa får vara hemma idag eftersom hon som skulle rida inte kunde och jag kan inte just nu så hon får stå idag också, tyvärr:(


Men bilder kommer idag:) Blir lite av en bildbomb, vill ni ha det?:D

Ni får ett smakprov här:)  

Av Johanna Bergefur - 4 januari 2011 09:32

Nej det här har inte varit en god morgon! Släppte ut hästarna med mamma innan hon for till jobbet och tänkte sen gå in och lägga mig igen. Jag lyckades somna vid 8 sen vid 9 kom Eddie upp i sängen och tröck upp nosen i ansiktet på mig och när jag sa åt han att sluta och inte gick upp ur sängen började han bita i täcket, försökte sig på dosorna till tvn och låg å pep!

Så han lyckades få upp mig och jag ska snart gå upp och göra i ordning lite frukost sen ska jag sätta mig vid tvn en stund och kanske skriva något mer inlägg innan jag går ut i stallet:)

Ska försöka att ta lite foton på busponnierna i hagen idag sen vid halv 5 så ska jag till ridhuset med Mupps, det är en tjej som ska prova att rida henne lite:)


Men innan jag gör någonting annat ska jag släppa ut hunden!


/Johanna

Av Johanna Bergefur - 3 januari 2011 21:04

Det tog en liten stund då jag var tvungen att åka och handla, äta och sen har jag nattat:)men här kommer de få bilderna jag hann fota:) Bilderna blev inte jättebra men eftersom jag hade bråttom så hann jag inte ställa in så mycket x)


          

Av Johanna Bergefur - 3 januari 2011 18:08

Var ute och red på Ettan idag, det var ljust ute den här gången men vad spelar det för roll?

Mamma satt på Rulle (En häst i stallet som vi fick låna) och jag är väldigt glad att jag hade sällskap! Jag red på långa tyglar i skritt och vi kanske hade ridit 10 min då får Ettan något ryck och flyger framåt och år sidan så jag tappar balansen lite och trycker ner högerfoten väldigt mycket i stigbygeln och då åker sadeln snett (?) och Ettan blir skiträdd och jag flyger av. Ettan far ut i skogen där det är ungefär 60 cm snö, om inte mer, med sadeln hängande på sidan och skritttäcket under magen och jag ville bara blunda. Mamma fick hoppa av Rulle då jag hade slagit i höften ganska rejält och kunde inte riktigt stödja helt på benet.

Jag ropade till mamma "Men gå efter na då?" och mamma svarade tillbaka "Jag kan inte gå i så djup snö", hahaha! Ettan kom i alla fall tillbaka och mamma fick tag på henne.


Det hela slutade med en sår på Ettans högra bakben, ryggont för mig, ett borttappat framskydd och en väldigt snöig Ettan med väldigt snöig utrustning. Är väldigt glad att det inte slutade allvarligare! Ettan kunde ju ha skadats sig betydligt mycket mer, jag med för den delen och utrustningen kunde ha gått åt pipsvängen!


När vi kom till stallet tvättade jag av såret, det var precis vid kotan och hon ör ju vit där så det såg ut att vara väldigt mycket blod så jag trodde det var djup. Det hade runnit ner på hoven också men när vi tvättade det var det väldigt litet och väldigt ytligt, hon hade förmodligen fått det från en pinne eller liknande. Ska hålla koll på det så det inte blir infekterat eller att henes ben svullnar!

Hoppade  i alla fall upp på henne igen sen när jag såg att allt var okej, red lite i ridhuset bara så jag fick sitta upp, hade väldigt ont.


Nu sitter jag här och tar det lite lugnt, har tagit ganska starka piller som jag fick av mamma så just nu känns det helt okej. Ska ladda upp bilderna som jag tog på Ettan idag, det blev inte så många eftersom vi fick väldigt bråttom, ska försöka fota mer imorgon:)


Bilderna kommer strax;)


/Johanna

Presentation


Jag heter Johanna och är 19 år gammal och satsar på dressyren. Till hjälp har jag min otroliga Eternity som alltid ställer upp för mig. Min dröm är att bli beridare.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards